niedziela, 3 maja 2020

"Obsesja piękna. Jak kultura popularna krzywdzi dziewczynki i kobiety" Renee Engeln


Wielokrotnie nagradzana profesor psychologii pokazuje, jak obsesja na punkcie wyglądu i aparycji stała się epidemią, która przeszkadza kobietom podejmować życiowe decyzje, prowadzić szczęśliwe i wartościowe życie. Współczesne młode kobiety stają obecnie przed nie lada dylematem. Nie chcą wyglądać jak lalki Barbie, ale podobnie jak kobietom wcześniejszej generacji wmawia się im, że tak właśnie wyglądać powinny. Złoszczą się na to, jak media pokazują kobiety, a mimo to stosują rady z kolorowych magazynów. Wyśmiewają współczesną kulturę ideału, ale inspirują się filmikami tutorialami, jak poprawić zdjęcie w Photoshopie.
Autorka sprzeciwia się takiej postawie, przekonuje nas do tego, by pozbyć się chęci porównywania siebie z innymi i spojrzeć na siebie łaskawszym okiem. Bo wygląd to nie wszystko.
Opis książki



Autor: Renee Engeln 
Tytuł oryginalny: Beauty Sick: How the Cultural Obsession with Appearance Hurts Girls and Woman 
Język oryginalny: angielski 
Tłumacz: Komorowska Marta 
Kategoria: Literatura naukowa i popularnonaukowa 
Gatunek: nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.) 
Rok pierwszego wydania: 2017 
Rok pierwszego wydania polskiego: 2018 
Liczba stron: 416 
Czas trwania: 11h 33min 
Lektor: Joanna Domańska



     Temat piękna i akceptacji własnego wyglądu dotyczy każdego z nas. W mniejszym lub większym stopniu natykamy się na ukazywany ideał piękna przez różne social media. W gazecie, na portalach internetowych, na pokazach mody. Natknęłam się ostatnio na tytuł "Obsesja piękna" i postanowiłam sprawdzić, co ta książka ma do zaoferowania i jak został w niej ten temat przedstawiony.
     W tej pozycji zostały poruszone różne aspekty piękna i to jak może ono wpływać na nasze życie. Jesteśmy bombardowani ze wszystkich stron czasem nierealnymi ideałami do których staramy się dążyć już od najmłodszych lat. Jednak nie tylko social media potrafią wywierać na nas wpływ i ślepe dążenie za pięknem. Zdarza się, że to od najbliższych często już słyszymy komentarze na temat naszego wyglądu i to one w dużej mierze wpływają na nasze postrzeganie samego siebie już w wieku dziecięcym. Mam jednak wrażenie, że niektóre wątki zostały potraktowane trochę po macoszemu. Choć znaczna część tematów, które zostały tutaj poruszone są bardzo ważne w naszym życiu to spodziewałam się trochę lepszego i obszerniejszego ich omówienia. Może niektórym da do myślenia to co tutaj znajdziemy, lecz niestety nie jest to tak dosadna pozycja, dzięki której każdemu otworzą się oczy. Obawiam się, że nie wszyscy będą w stanie dostrzec negatywny aspekt niektórych swoich zachowań i tego jak mogą krzywdzić tym innych.
     Styl jakim została napisana ta książka jest raczej dobry, choć trochę nierówny. Nie miałam problemu z przebrnięciem przez całą treść, jednak niektóre rozdziały były przedstawione dość nijako i wydawały mi się stworzone naprędce, żeby tylko zasygnalizować problem a nie go bardzo dobrze zgłębić. Od osoby, która ma doświadczenie jako psycholog spodziewałam się czegoś bardziej przemyślanego. Co do lektora nie mam żadnych zastrzeżeń i nie miałam problemu w wysłuchaniu tej pozycji w formie audiobooka.
     "Obsesja piękna" niestety nie zrobiła na mnie aż tak mocnego wrażenia jak się spodziewałam. Problem jest mi dobrze znany i to z różnych stron, jednak nie dowiedziałam się aż tylu rzeczy, z którymi nie miałam wcześniej styczności. Wiem, że to nie jest typowy poradnik, jednak miałam nadzieję na lepsze zgłębienie tematu. Chociaż sądzę, że znajdą się czytelnicy, którym może w jakimś stopniu pomoże ta pozycja i otworzy oczy na pewne sprawy.
     Moja ocena: 6/10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails