piątek, 17 kwietnia 2020

'Plan gry' (The Scheme, 2020) - film


Dokument HBO będący kroniką szeroko zakrojonego i bezprecedensowego, trwającego dwa lata śledztwa FBI dotyczącego korupcji w koszykarskim światku szkół wyższych w USA. W dniu 26 września 2017 roku dyrektorzy firmy Adidas i asystenci trenerów z mających czołowe programy koszykówki amerykańskich uczelni zostali aresztowani. Nie postawiono zarzutów trenerom, ale za to rząd federalny twierdził, że pewien niepozorny i nieznany nikomu 25-letni mężczyzna był częścią przestępczego przedsięwzięcia, które korumpowało uniwersytecką koszykówkę, przekazując setki tysięcy dolarów na pozyskiwanie nowych zawodników. Był nim Christian Dawkins, który teraz po raz pierwszy staje przed kamerą i wyjaśnia w fascynujący sposób, jak chłopak z małego miasteczka Saginaw w stanie Michigan skończył w apartamencie hotelowym otoczony przez agentów FBI, mających nakaz jego aresztowania.


     Przeglądając najnowsze premiery na HBO GO rzucił mi się w oczy tytuł "Plan gry". Choć nie słyszałam wcześniej nic o aferach w świecie koszykówki, stwierdziłam, że to może dobry moment, żeby zapoznać się z tą historią. W końcu mając trochę więcej wolnego czasu mogłam zaznajomić się z tematyką dla mnie trochę obcą.
     W tym filmie mamy przedstawioną historię afery łapówkarskiej z perspektywy Christiana Dwakinsa. Krok po kroku śledzimy to jak według niego był próbowany wrobienie w coś, czego tak naprawdę nie do końca był przekonany. Moim zdaniem zostało to przedstawione w ciekawy sposób, bez zbędnej pompy i nakręcania niepotrzebnych dramatów. Nie starano usilnie ukazać, że tylko jedna strona była ta zła a oskarżony jest całkowicie bez winy i niesłusznie oskarżany. Może to kwestia tego, że nie śledziłam z zapartym tchem na bieżąco wydarzeń, które opisuje ten dokument, ale dzięki tej produkcji mam ochotę zgłębić temat i doszukać się jeszcze większej informacji na ten temat. Pomimo mojego ogólnie pozytywnego odbioru tego tytułu, mam pewien niedosyt. Miałam nadzieję, że ten temat zostanie poruszony w trochę szerzej i dostaniemy więcej informacji na temat samej afery i jej rozwiązania. Niestety niektóre poruszone wątki mam wrażenie, że niewiele wniosły do samej treści, jak chociażby opowieść o zmarłym bracie oskarżonego. Zdaję sobie sprawę, że dawało to lepsze tło dla samej postaci Christiana, jednak niewiele wniosło do samego aktu oskarżenia mężczyzny i tego co się działo w latach 2017-2019. 
     Z jednej strony jestem zadowolona, że obejrzałam ten film dokumentalny, gdyż dowiedziałam się kilku interesujących rzeczy. Jednak mam wrażenie, że nie został w pełni wykorzystany potencjał samego tematu, który mógłby zostać przedstawiony z trochę szerszej perspektywy. Jednak to jest tylko moja opinia, jako całkowitego laika z zakresu koszykówki i świata który jest z tym związany.
     Moja ocena: 6/10.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails