poniedziałek, 16 sierpnia 2021

"Zła krew. Największy skandal w historii start-upów" John Carreyrou

 
Porywająca historia ogromnego oszustwa, opowieść o ambicji i nieposkromionej pysze.
Założycielka i prezeska Theranosa Elizabeth Holmes była powszechnie uważana za Steve’a Jobsa w spódnicy. Rzuciła studia, a jej firma miała w 2014 roku zrewolucjonizować przemysł medyczny dzięki maszynie, która znacznie usprawniłaby badanie krwi. Inwestorzy oszaleli: podczas kampanii finansowania wyceniono Theranosa na kwotę 9 miliardów dolarów, a wartość udziałów samej Holmes wynosiła 4,7 miliarda. Był tylko jeden problem: technologia nie działała.
Założenie technologiczne, które leżało u jego podstaw – że najważniejsze informacje zdrowotne można wyczytać z jednej kropli krwi przy użyciu przenośnego urządzenia – okazało się kłamstwem.
Pełna historia zapierającego dech w piersiach rozkwitu i równie szokującego upadku wartego kilka miliardów dolarów start-upu w dziedzinie biotechnologii. Relacja autorstwa nagradzanego dziennikarza, który jako pierwszy dotarł do sedna tej historii i opowiedział ją do końca, mimo nacisków ze strony charyzmatycznej założycielki i gróźb jej prawników.
Opis książki
 
 
 
Autor: John Carreyrou
Tytuł oryginalny: Bad Blood: Secrets and Lies in a Silicon Valley Startup
Język oryginalny: angielski
Tłumacz: Jaszczurowska Maria
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: literatura faktu
Forma: reportaż / zbiór reportaży
Rok pierwszego wydania: 2018
Rok pierwszego wydania polskiego: 2020
Liczba stron: 416
 
 
 
     Książka pt. "Zła krew. Największy skandal w historii start-upów" to reportaż który porusza temat o którym wcześniej nic nie słyszałam, jednak sam tytuł mignął mi u kogoś jako bardzo polecany. Gdy zobaczyłam ten tytuł dostępny w aplikacji Empik Go stwierdziłam, że z chęcią zapoznam się z treścią i zobaczę na własnej skórze czy również mi przypadnie do gustu.
     W tej pozycji mamy przedstawioną historię jednego z najbardziej spektakularnych start-upów, który miał swoim pomysłem zrewolucjonizować rynek oraz to jak doszło do jego upadku. Z założenia małe urządzenie miało wykonywać badania z bardzo małej ilości krwi z palca, jednak nie wszystko było tak kolorowe jak przedstawiało to założycielka. Choć bańka wokół tej firmy bardzo szybko rosła, to musiała ona wreszcie pęknąć... Moim zdaniem temat został tu ukazany ciekawie i nawet ja, kompletny laik w dziedzinie takich badań, z ogromnym zainteresowaniem śledziłam rozwój sytuacji. Podczas lektury nie czułam frustracji, że coś jest dla mnie niezrozumiałe, gdyż autor w bardzo przystępny sposób przedstawił najistotniejsze fakty oraz całe niezbędne tło, co pozwoliło mi w pełni zrozumieć istotę problemu. Dla mnie jest to naprawdę dobry reportaż, przez który mam ochotę poszukać kolejnych informacji na poruszany tu temat oraz sięgać po kolejne pozycje z tego gatunku. Problemy z jakimi musieli borykać się część pracowników, jak i bardzo specyficzna postać jaką była Elizabeth Holmes, mogą dać niektórym wiele do myślenia, w szczególności w samej formie prowadzenia działalności oraz traktowania drugiego człowieka z którym się pracuje.
     Styl autora w moim odczuciu bardzo dobry w odbiorze. Nie znajdziemy tu typowo naukowego języka, który jest zrozumiały tylko dla wąskiej grupy osób, lecz w bardzo przystępny sposób wyjaśnione wszystko, co jest nam potrzebne do zrozumienia tematu. Nawet ja byłam w stanie połapać się o co chodzi pomimo, że biologia i chemia nie należą do moich mocnych stron. E-book, który czytałam w aplikacji bardzo dobrze przygotowany i nie mam wobec niego żadnych zarzutów, lecz czytanie na telefonie a nie czytniku nie było aż tak przyjazne dla moich oczu.
     "Zła krew. Największy skandal w historii start-upów" to według mnie porządnie przygotowany reportaż, który czyta się z zapartym tchem. Nawet jeśli ktoś nie jest przekonany do tego gatunku, to dzięki tej pozycji może przekonać się do tej formy. Niestety mam wrażenie, że ten tytuł przeszedł bez większego szumu wokół siebie, a według mnie zasługuje na znacznie większy rozgłos. Ja z czystym sercem mogę Wam polecić tę książkę i gorąco zachęcam Was, żebyście po nią sięgnęli!
     Moja ocena: 7/10.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails