wtorek, 10 sierpnia 2021

"Targ mięsny" Juno Dawson

 
 
 
 
Jana Novak to zwykła dziewczyna z południowego Londynu. Jest wysoka, tyczkowata i czuje się nieswojo ze swoim androgynicznym wyglądem. Nieoczekiwanie zostaje odkryta przez agencję modelek i katapultowana do roli supergwiazdy. Z dnia na dzień staje się It girl.
Ale im wyżej się wznosisz, tym tragiczniejszy jest upadek...
Świat mody jest równocześnie fantastyczny i obrzydliwy. Oprócz sławy i wielkich pieniędzy, czyha w nim też wiele zagrożeń.
Juno Dawson w sposób niezwykle szczery i surowy ujawnia mroczną prawdę o branży modowej, której nie ominęło #TimesUp i #MeToo.
Opis książki
 
 
 
 
Autor: Juno Dawson
Tytuł oryginalny: Meat Market 
Język oryginalny: angielski
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: dziecięca, młodzieżowa
Forma: powieść
Rok pierwszego wydania: 2019 
Rok pierwszego wydania polskiego: 2021
Liczba stron: 448
Czas trwania: 11h 5m
Lektor: Aleksandra Domańska
 
 
 
     O powieści "Targ mięsny" niedawno było bardzo głośno. Przyznam, że wiele pochlebnych opinii plus intrygujący opis zachęciły mnie do sięgnięcia po ten tytuł. Niestety mam wrażenie, że znów więcej się mówi o książce niż jest tego tak naprawdę warta... Miała to być zaskakująca i wciągająca lektura pokazująca od środka świat mody, a nie było tu według mnie nic o czym byśmy wcześniej nie słyszeli.
     Jana Novak zostaje odkryta przez agencję modelek i osoby tam pracujące zapowiadają jej ogromną karierę. Jednak im głębiej dziewczyna wchodzi w świat modelingu tym więcej zła zaczyna dostrzegać w tym świecie oraz część tego doświadcza na własnej skórze. Choć powieść zapowiadała się naprawdę obiecująco to mam wrażenie, że sytuacje które miały szokować nie były według mnie wcale takie zaskakujące. Pomimo, że daleko mi do posiadania ciała supermodelki i nie jestem bardzo w tym temacie to i tak docierały do mnie różne skandale ze świata mody. Tutaj mam wrażenie, że zostało to po prostu zebrane w jedną historię i sprytnie połączone, żeby wszystko razem się spinało. Z drugiej strony bardzo dobrze, że coraz częściej mówi się głośno o tym co się dzieje i nie jest to już ciągle zamiatane pod dywan. Niestety mam ogromny dylemat jak powinnam ocenić tę książkę - porusza ważne tematy, jednak nie ma tu nic aż tak zaskakującego, a co było obiecywane przez wielu czytelników, o czym wcześniej nie miałabym pojęcia. Nie jestem pewna czy w mojej pamięci ta historia pozostanie na długo i czy bym chciała do niej w przyszłości powracać.
     Bohaterowie - również wobec nich mam dość mieszane odczucia. Niektórzy zostali wykreowani naprawdę dobrze, a inni natomiast zostali potraktowani jakby po macoszemu, by tylko byli bo trzeba wprowadzić jakiś kolejny wątek. Z niektórymi postaciami miałam wręcz skrajną 'relację': od miłości do nienawiści by znów ponownie obdarzyć cieplejszymi uczuciami. Jednak nie było tu ani jednej aż tak dobrze ukazanej postaci do której mogłabym powracać myślami jeszcze długo po lekturze tej pozycji.
     Styl jakim została napisana ta książka jest według mnie poprawny, choć były momenty gdy ogromnie trudno mi się było wgryźć w przedstawioną tu historię. Ta książka została napisana bardzo nierówno i były nawet momenty gdy po prostu chciałam ją porzucić. Po tym w jaki sposób została ukazana tu historia nie jestem pewna, czy sięgnę po kolejną pozycje Juno Dawson jeśli takowa ukaże się na rynku. Natomiast lektorka spisała się naprawdę dobrze i to dzięki niej dobrnęłam do końca.
     "Targ mięsny" to według mnie dość przeciętna pozycja, która nie do końca zasługuje na aż taki rozgłos jaki wokół niej miał miejsce. Fakt - porusza ważne tematy, jednak nie ma tu niestety nic o czym nigdy wcześniej byśmy już nie słyszeli, nawet jeśli nie śledzimy nowinek ze świata mody. Moim zdaniem można przeczytać jeśli kogoś interesuje temat, jednak bez wygórowanych oczekiwań, gdyż możecie się tak jak ja srogo zawieść.
     Moja ocena: 6/10.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails