wtorek, 9 czerwca 2020

"Tajemnice Korei Północnej" James Pearson, Daniel Tudor

Korea Północna to kraj, w którym wszyscy czczą ogarniętego żądzą władzy dyktatora, spory z sąsiednią Koreą Południową często prowadzą do wybuchów przemocy, bomby jądrowe są detonowane z alarmującą regularnością, a większość ludzi jest na skraju śmierci głodowej.
Czy rzeczywiście jest to wierny obraz codziennego życia w dzisiejszej Korei Północnej?
Daniel Tudor i James Pearson pokazują, jak naprawdę wygląda życie zwykłych Koreańczyków z Północy. Korzystają z wielu różnych źródeł – od rozmów z członkami rządzącej elity z Pjongjangu, uciekinierami z  KRLD, dyplomatami, pracownikami organizacji pozarządowych i handlarzami przemycającymi towary z Chin po pisemne relacje po angielsku, koreańsku i chińsku – aby przedstawić zupełnie inny obraz współczesnego północnokoreańskiego społeczeństwa. Z tych źródeł wynika, że w Korei Północnej za pieniądze można kupić właściwie wszystko, a zwykli ludzie, zarówno bogaci, jak i biedni, często słuchają południowokoreańskiego popu, noszą obcisłe dżinsy, oglądają południowokoreańskie seriale, a nawet chińskie i amerykańskie filmy.
Opis książki



Autor: Daniel Tudor, James Pearson 
Język oryginalny: angielski 
Tłumacz: Sobolewska Agnieszka 
Kategoria: Literatura piękna 
Gatunek: literatura faktu 
Liczba stron: 288 
Czas trwania: 6h 54min 
Lektor: Leszek Filipowicz



     Na temat Korei Północnej nie mam zbyt dużej wiedzy, jednak postanowiłam to zmienić i trochę zgłębić się w tym temacie. Na pierwszy ogień poszła książka pt. "Tajemnice Korei Północnej" w formie audiobooka. Po tytule spodziewałam się dostać wiele ciekawych informacji na temat tego państwa. Czy tak się faktycznie stało? Ciężko mi to tak jednoznacznie określić...
     W tej pozycji poruszone są przeróżne tematy dotyczące Korei Północnej. To państwo to nie tylko i wyłącznie twarz Kim Dzong Una i jego dyktatura. Przedstawiono tu informacje między innymi na temat wyjazdów/urlopów, możliwości 'awansów' w pracy, a także tzw. teczek na obywateli z najróżniejszymi informacjami z ich życia. Z ogromnym zainteresowaniem wysłuchiwałam również rozdziałów poświęconych radiu i telewizji. Tak jak wspomniałam wcześniej - ta pozycja to moje pierwsze spotkanie z literaturą faktu dotyczącą tego kraju, więc ciężko mi jest przedstawić obiektywną opinię co do treści nie mając porównania do innych tytułów. Subiektywnie mam wrażenie, że ta pozycja przekazuje wiele informacji w przystępny dla laika takiego jak ja sposób. Ciekawie zostało poruszone wiele różnych wątków i mam wrażenie, że jest to jedna z lepszych pozycji z jaką można zacząć swoją przygodę z tematem Korei. Jednak po lekturze mam pewien niedosyt. Część rozdziałów mogłaby zostać trochę bardziej rozbudowana, lecz ciężko również stwierdzić ile można zebrać prawdziwych informacji na temat KRLD z rzetelnych źródeł.
     Styl autorów moim zdaniem dobry. Przedstawione tu informacje zostały napisane w dość prosty sposób, dzięki czemu nie miałam podczas lektury poczucia przyswajania podręcznika. Również nie odczułam tego, że ta pozycja została napisana przez dwie osoby, dzięki czemu płynnie udało mi się przejść przez tę pozycję. Na ogromny plus również dobór lektora. Leszek Filipowicz wykonał moim zdaniem kawał dobrej roboty, dzięki czemu słuchanie tej pozycji było naprawdę dobre.
     "Tajemnice Korei Północnej" to pozycja, którą dobrze mi się czytało, lecz czuję lekki niedosyt - o prostu chcę więcej! Jestem pewna, że będę szukała kolejnych tytułów związanych z Koreą Północną, lecz tą uważam za godną uwagi na początek. Jeśli jeszcze nie znacie tej pozycji a chcecie zacząć z tą tematyką to gorąco Wam ją polecam.
     Moja ocena: 6/10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails