wtorek, 9 lutego 2021

"Wysoko wrażliwi. Jak funkcjonować w świecie, który nas przytłacza" Elaine N. Aron

Lubisz codziennie pobyć trochę sam? Nie przepadasz za głośną muzyką? W nocy byle co cię budzi? Drży ci głos, gdy masz się odezwać na zebraniu? Nie dajesz się wyciągnąć po pracy na kręgle?
Otoczenie może traktować cię jako nieśmiałego czy znerwicowanego odludka, ale w rzeczywistości być może - tak jak 15% populacji - masz wyjątkowo czuły układ nerwowy, innymi słowy, jesteś osobą wysoko wrażliwą.
Człowiek taki nie potrzebuje błyskających świateł lunaparku ani mocnych wrażeń paralotni, a preferuje poczytanie książki, długą rozmowę w cztery oczy lub zrelaksowanie się przy uprawie róż w ogródku. Może mieć poczucie, że przebojowy świat zostawia go wciąż w tyle, ale jednocześnie dziwi się, dlaczego otaczający go ludzie nie widzą różnych podtekstów, któe dla niego są ewidentne.
Autorka - psycholog i psychoterapeutka, sama będąca też osobą wysoko wrażliwą - pokazuje, jak zidentyfikować tę cechę u siebie oraz jak wykorzystać ją w różnych sytuacjach życiowych. Nie chodzi bowiem o to, żeby się "odwrażliwić", tylko nauczyć się żyć w zdrowy dla wrażliwych sposób.
- Test pozwalający wykryć u siebie wysoką wrażliwość
- Specyficzna siła osób wrażliwych
- Zalety wyczulenia na niuanse
- Wpływ wysokiej wrażliwości na pracę zawodową i relacje osobiste
- Jak radzić sobie z kulturą, która stawia na "mocne wrażenia"
Opis książki
 
 
 
Autor: Aron Elaine N.
Tytuł oryginalny: The Highly Sensitive Person: How to Thrive When the World Overwhelms You
Język oryginalny: angielski
Tłumacz: Biecki Józef, Rossowski Dariusz
Kategoria: Literatura naukowa i popularnonaukowa
Gatunek: nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
Forma: poradnik
Rok pierwszego wydania: 1996
Rok pierwszego wydania polskiego: 2017
Liczba stron: 376
 
 
 
     O książce pt. "Wysoko wrażliwi. Jak funkcjonować w świecie, który nas przytłacza" słyszałam już kilkukrotnie i była mi również polecana przez pewne osoby z mojego otoczenia. Postanowiłam wreszcie po nią sięgnąć, gdyż miałam nadzieję, że pomoże mi zrozumieć pewne aspekty swojej osobowości jak i intensywności odczuć z którymi przychodzi mi się na co dzień mierzyć oraz będę w stanie w lepszej zgodzie z nimi żyć.
     W tej pozycji mamy naprawdę dobrze opisaną cechę jaką jest wysoka wrażliwość. Dla niektórych może być problematyczne, że autorka w naukowy sposób podeszła do tego tematu, co mnie na początku mocno zaskoczyło. Jednak im dalej brnęłam w lekturę tym lepiej byłam w stanie zrozumieć tą cechę i w jaki sposób może ona wpływać na mnie, jak i na moje otoczenie. Dla mnie takie podejście do wysoko wrażliwej osobowości jest jak najbardziej na plus, gdyż nie jest to kolejny przegadany poradnik nic nie wnoszący do życia z absurdalnymi poradami, lecz dający, przynajmniej mi, wiele wyjaśnień i wskazówek co do tego aspektu mojej osoby. Można tu znaleźć nie tylko dogłębną analizę samej cechy, lecz również wiele pomocnych relacji z każdego obszaru życia, jak relacje społeczne czy życie zawodowe wysoko wrażliwej osoby. Jednak nie tylko osoby z tą cechą będą w stanie coś wynieść z tej pozycji, a również osoby "nie wrażliwe", które dzięki tej lekturze lepiej zrozumieją takie osoby jak ja, jeśli mają je w swoim otoczeniu. Każdy z rozdziałów zmuszał do zastanowienia się nad tym co zostało w nim poruszone. Na pewno nie będzie to lekka, łatwa i przyjemną książka, którą pochłonie się na raz i od razu przejdzie do następnej pozycji. Ja niektóre poruszane tu treści musiałam porządnie przemyśleć i przepracować, by móc ruszyć dalej i jak najlepiej wykorzystać zawartą tu wiedzę.
     Styl autorki wbrew pozorom jest naprawdę przystępny w odbiorze. Choć w naukowy sposób podeszła tu do omawiania wysokiej wrażliwości to podczas lektury nie odczułam ani na moment jakbym siedziała na nudnym wykładzie. Pani Elaine N. Aron była w stanie naprawdę ciekawie przedstawić ten temat i zachęcić do dalszego zgłębiania treści. Wydanie papierowe, które mam u siebie nieco mnie irytowało przez wzgląd na klejone strony, które tutaj mam wrażenie, że mogą dość szybko zacząć wypadać, a chciałabym ponownie po nią w przyszłości sięgnąć. Jednak oprawa wizualna jak i środek przygotowane bardzo dobrze i mile dla oka.
     Pozycja "Wysoko wrażliwi. (...)" to naprawdę kawał dobrej literatury. Żałuję, że nie jest o niej znacznie głośniej, gdyż naprawdę jej znajomość i zrozumienie pomogłoby wielu osobom. Jeśli jeszcze jej nie czytaliście to gorąco polecam Wam po nią przy najbliższej okazji sięgnąć, aby żyło się nam wszystkim, nie tylko wysoko wrażliwcom, po prostu lepiej :).
     Moja ocena: 7/10.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails