sobota, 16 lipca 2022

"Loveless" Alice Oseman

 
"Wszystko to zaczęło do mnie docierać. Nigdy w nikim się nie kochałam. Ani w chłopcach, ani w dziewczynach, ani w żadnej osobie, którą kiedykolwiek poznałam. Co to znaczy?"
Georgia nie była dotąd zakochana, z nikim się nawet nie całowała. Jednak jest przekonana, że pewnego dnia odnajdzie swoją drugą połowę.
Kiedy jej starania spełzają na niczym, zaczyna się zastanawiać, dlaczego miłość wydaje się tak prosta dla innych, a dla niej nie. W zderzeniu z nowymi pojęciami - aseksualnością i aromantycznością - Georgia jest jeszcze bardziej niepewna swoich uczuć.
Czyżby przeznaczone jej było żyć bez miłości? A może przez cały czas szukała nie tego, co jest odpowiednie dla niej? A może miłość to nie tylko romantyczne uczucie...
Alice Oseman to jeden z najbardziej autentycznych i najmocniej wybrzmiewających głosów we współczesnej literaturze Young Adult.
Opis książki
 
 
 
Autor: Alice Oseman
Tytuł oryginalny: Loveless
Język oryginalny: angielski
Tłumacz: Halbersztat Anna
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: dziecięca, młodzieżowa
Forma: powieść
Rok pierwszego wydania: 2020
Rok pierwszego wydania polskiego: 2022
Liczba stron: 448
 
 
 
     Wielu czytelników zachwyca się powieścią "Loveless" od Alice Oseman. Postanowiłam na własnej skórze sprawdzić o co tyle szumu wokół tej pozycji i czy jest ona faktycznie tego warta. Mam niestety wrażenie, że mocno narażę się niektórym osobom swoją opinią, gdyż dla mnie ta powieść jest dość przeciętna i wcale nie jest w moim odczuciu tak genialna, by aż tyle o niej mówić.
     Georgia kończąc liceum nie była nigdy zakochana ani z nikim się nie całowała. Targają nią ogromne wątpliwości czy wszystko z nią oby na pewno jest w porządku. Jednak idąc na studia ma nadzieję, że wreszcie odnajdzie miłość i swoje własne ja. Jest to historia o dorastaniu, odkrywaniu swoich potrzeb oraz ogólnie o szeroko pojętej seksualności. Niestety mnie osobiście bardzo nużyły rozgrywające się ciągle dramy wokół bohaterów. Chyba już nie jestem w tym wieku, żeby mnie takie sprawy kręciły. Też nie do końca podobało mi się notoryczne powtarzanie czym jest aseksualność oraz aromantyczność. Ok, raz czy dwa można to wyjaśnić, by ci bardziej nieświadomi ogarnęli z czym mają tu styczność, jednak przy piątym razie moja wytrzymałość już się skończyła i byłam ogromnie zirytowana. Na serio potrafiłam zrozumieć to o czym tu czytałam, nie były to przepisy podatkowe po kolejnych zmianach, nie trzeba było mi tyle razy tego powtarzać i robić ze mnie ignoranckiego durnia. Sama historia toczyła się dość leniwie, wszystko kręciło się głównie wokół jednego tematu. Mi natomiast zabrakło rozbudowania innych wątków, które mogłyby nieco urozmaicić tę powieść, dzięki czemu zapadłaby mi ona bardziej w pamięci i dała większą przyjemność z lektury.
     Bohaterowie niestety również nie zrobili na mnie aż takiego dobrego wrażenia. Wydaje mi się jakby mieli wyłącznie po jednej cesze, która ich miała charakteryzować i nic więcej sobą nie reprezentowali. Dla mnie byli oni irytująco nijacy i przeciętni, że nie jestem w stanie o nich nic więcej napisać. Nie zżyłam się z nimi na tyle by móc z zainteresowaniem śledzić ich losy, a tym bardziej żebym pamiętała o nich czy powracała myślami do ich poczynań jeszcze na długo po zakończeniu tej powieści.
     Styl autorki - tutaj niestety też nie było jakiegoś szczególnie pozytywnego zaskoczenia i ogromnej miłości. Co prawda napisała tę historię stosunkowo lekkim językiem, jednak nie wyróżniał się on niczym wyjątkowym, żebym w przyszłości mogła wiedzieć, że to faktycznie ta autorka napisała daną pozycję. Co do e-booka dostępnego na Empik Go nie mam żadnych zastrzeżeń i jest to chyba jedyny aspekt w przypadku tej powieści do którego nie mogę się w czymkolwiek przyczepić.
     "Loveless" to powieść, która porusza ważne tematy, jednak już samo wykonanie nie jest zachwycające. Mam nadzieję, że w przyszłości trafię na lepiej stworzoną historię o podobnej tematyce, która jednak nie uwłacza inteligencji czytelnika i potrafienia rozumienia przez niego czytanego tekstu. Po tylu pozytywnych opiniach o tej książce, ja niestety jestem rozczarowana tym co tu dostałam...
     Moja ocena: 5/10.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails