wtorek, 19 października 2021

'Athlete A: Sport w cieniu skandalu' (Athlete A, 2020) - film

 
 
 
 
 
W intrygującym dokumencie "Athlete A: Sport w cieniu skandalu" filmowcy Bonni Cohen i Jon Shenk ujawniają brudne tajemnice świata elitarnej gimnastyki. Ten równie przygnębiający co inspirujący film to kronika dochodzenia prowadzonego przez reporterów IndyStar w sprawie systematycznego molestowania członkiń kadry narodowej i prób zatuszowania sprawy. To również obraz powszechnie akceptowanej w środowisku elitarnej gimnastyki kultury przemocy, prawników walczących z instytucjami i — co najważniejsze — odważnych sygnalistek, które nie dały się uciszyć.





     Przeglądając ofertę filmów na Netflixie trafiłam na "Athlete A: Sport w cieniu skandalu". Decydując się na niego miałam nadzieję, że dowiem się na ten temat nowych informacji, czegoś co nie było poruszone w innej produkcji o tej tematyce, czyli "Druga strona medalu: Skandal w amerykańskiej gimnastyce" z HBO. Choć poruszana tematyka jest dość trudna to niestety nie znajdziemy tu dodatkowych informacji, dzięki którym poszerzymy swoją wiedzę o tych wydarzeniach.
     W tym filmie dokumentalnym mamy poruszony temat wykorzystywania, często nieletnich, gimnastyczek, które osiągnęły wiele w swojej dziedzinie. Oprócz ciężkich treningów musiały się zmierzyć również z dorosłym, który, łagodnie mówiąc, nadużył zaufania kobiet. Po wielu latach wreszcie udało się doprowadzić osoby odpowiedzialne za to co się działo do poniesienia kary. Tematyka tej produkcji jest bardzo trudna, nie dziwie się, że dopiero po tak długim czasie niektóre kobiety były w stanie powiedzieć głośno o tym co je przytrafiło. Jednak mam wrażenie, że sam temat został poruszony w bardzo podobny sposób, z wykorzystaniem kilku tych samych ujęć, jak w przypadku wspomnianego we wstępie filmu, który pojawił się rok wcześniej. Niestety nie dostałam więcej informacji, nie zostało rzucone szersze światło na całą sytuację. Miałam nadzieję na uzupełnienie swojej wiedzy na ten temat, a dostałam właściwie to samo co wcześniej. Możliwe, że dla osoby, która zobaczy tę produkcję jako pierwszą i jedyną nie będzie to problemem, jednak ja czuję pewien niedosyt, który utrzymywał się u mnie przez długi czas.
     "Athlete A: Sport w cieniu skandalu" to produkcja poruszająca dość trudne tematy, jednak mam wrażenie, że lepiej ją oglądać na świeżo, bez żadnych oczekiwań co do przedstawianych treści. Pomimo to, każdy wyniesie z tego filmu coś, co nim wstrząśnie i może wywoływać wiele emocji jeszcze na długo po zakończeniu seansu.
     Moja ocena: 6/10.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails