poniedziałek, 25 października 2021

"Zadanie domowe" Liza Wiemer

 
"Zadanie domowe" to wyjątkowa powieść dla młodych dorosłych, poruszająca temat eksterminacji Żydów. Niezwykła historia uczniów, których zadaniem jest wcielenie się w rolę nazistów, ukazująca obawy, uczucia i wewnętrzny bunt przed złem oraz dyskryminacją.
Pan Bartley jest jednym z najbardziej lubianych nauczycieli w Riviere High School. Na swoich zajęciach z historii uwielbia w pełni angażować uczniów i ożywiać przeszłość. Podczas jednej z lekcji powierza klasie kontrowersyjne zadanie, które stanie się zapalnikiem gorącej debaty w całej szkole i poza jej murami.
Podzieleni na dwie grupy uczniowie muszą odtworzyć konferencję w Wannsee z 1942 roku, wcielić się w rolę nazistów i rozważyć zalety "ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej". Cade i Logan wydają się jedynymi osobami, które czują się zszokowane całą sytuacją. Postanawiają stanowczo zaprotestować.
Sprawa nabiera rozgłosu i dzieli mieszkańców miasteczka Riviere. Na tych, którzy popierają zbuntowanych nastolatków, i tych, którzy pokazują swoje ciemne oblicze, prezentując poglądy antysemickie i rasistowskie.
Opis książki
 
 
 
Autor: Liza Wiemer
Tytuł oryginalny: The Assignment
Język oryginalny: angielski
Tłumacz: Oślizło Ryszard
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: społeczna, obyczajowa
Forma: powieść
Rok pierwszego wydania: 2021
Rok pierwszego wydania polskiego: 2021
Liczba stron: 352
 
 
 
     W okolicach premiery powieści pt. "Zadanie domowe" Lizy Wiemer było o niej bardzo głośno i sporo czytelników pochlebnie się o niej wypowiadało. Postanowiłam sprawdzić czy również ja będę w stanie docenić tę pozycję i dołączyć do grona osób, które się nią zachwycają. Będąc już po lekturze widzę to co tak wielu widzi w tej książce.
     Gdy Pan Bartley, jeden z bardziej lubianych nauczycieli w szkole, zadaje kontrowersyjną pracę domową polegającą na odtworzeniu konferencji w Wannsee z 1942 roku, u niektórych uczniów budzi się sprzeciw. Gdy standardowe środki by zapobiec temu zadaniu nie działają Cade i Logan muszą podjąć nieco bardziej nieszablonowe działania. Spodziewałam się lektury, która zmusi czytelnika do myślenia i taką też właśnie dostałam. Nieco obawiałam się, że podejście do tego tematu będzie zbyt lekkie i ze względu na wiek bohaterów za bardzo młodzieżowe, lecz moje obawy były bezzasadne. W moim odczuciu zadziwiająco dobrze ukazano tu problem i walkę uczniów z tym co uważają, że nie jest słuszne. Historia faktycznie może dać czytelnikowi do myślenia i jeszcze na długo po lekturze wzbudza wiele emocji, które nie są wymuszone w nachalny sposób. Wszystkie wątki spinają się tu we względnie logiczną całość i nie miałam ani przez moment odczucia aby którakolwiek scena była niepotrzebna.
     Bohaterowie zostali według mnie całkiem dobrze wykreowani. Pomimo kilku momentów w których odniosłam wrażenie, że przemyślenia były zbyt dojrzałe jak na ich wiek, to jednak nie było to aż tak przytłaczające i zniechęcające do dalszej lektury. Bez problemu podczas czytania byłam w stanie rozróżnić kto bierze udział w danej scenie i nikt ze sobą mi się nie mieszał.
     Styl autorki jest zadziwiająco lekki w odbiorze. Choć poruszana tu tematyka do najlżejszych nie należy to jednak bez problemu byłam w stanie pochłonąć tę historię i z zaangażowaniem śledzić dalsze losy, a sposób narracji jak najbardziej był według mnie adekwatny do omawianej historii. Wydanie elektroniczne, które miałam okazję czytać z Legimi na moim czytniku bardzo dobrze przygotowane i nie mam mu nic do zarzucenia.
     "Zadanie domowe" to powieść, która faktycznie skłania do przemyśleń. Pomimo moich pewnych obaw nie żałuję, że również ja sięgnęłam po tę pozycję, gdyż jest to w moim odczuciu naprawdę dobra historia. Jeśli jeszcze jej nie czytaliście to gorąco Was zachęcam byście po nią w wolnej chwili sięgnęli!
     Moja ocena: 7/10.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails