wtorek, 29 grudnia 2020

"Chłopcy Jo. Wydanie ilustrowane" Louisa May Alcott

 
 
Światowy bestseler "Małe kobietki" doczekał się kolejnych tomów, w których autorka, Louisa May Alcott kontynuowała - na wyraźne żądanie swoich czytelników - opowieść o losach swoich bohaterów. Po dziesięciu latach czytelnik powraca zatem do Plumfield, aby poznać dalsze losy sióstr March, ich dzieci i wychowanków. Życie małej wspólnoty toczy się wokół college'u ufundowanego przez pana Lauriego, jednej z pierwszych koedukacyjnych uczelni w Ameryce. Tymczasem chłopcy Jo - Rob, Ted, Tom, Nat, Emil, Demi i Dan - stają na progu dorosłości. Każdy z nich wybiera drogę życia zgodną ze swoim charakterem i powołaniem. I choć niektórym z nich przyjdzie okupić te wybory wielkim wysiłkiem, żaden z chłopców nie przegra swojego życia.
Opis książki




Autor: Louisa May Alcott
Tytuł oryginalny: Jo's Boys, and How They Turned Out
Język oryginalny: angielski
Tłumacz: Wadas Joanna
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: dziecięca, młodzieżowa
Forma: powieść
Rok pierwszego wydania: 1886 
Liczba stron: 496



     Książka pt. "Chłopcy Jo" to już czwarty tom przygód bohaterów, których mieliśmy okazję poznać w "Małych kobietkach". Miałam pewne obawy przed sięgnięciem po tę pozycję, w szczególności, że "Mali mężczyźni" nie zrobili na mnie aż takiego wrażenia jak się spodziewałam. Jednak skoro już miałam na swojej półce tę pozycję to postanowiłam dać jej szansę. Co prawda nie zawiodłam się nią jednak nie jestem tak oczarowana jak początkiem tej serii.
     Historia przedstawiona na kartach tej powieści to losy podopiecznych Jo, którzy wkraczają w dorosłe życie. Niestety życie nie jest usłane różami i nie zawsze zdarzają się same miłe sytuacje, i tak również było w przypadku tych młodych mężczyzn. Jednak koniec końców każdy z nich odnalazł wreszcie swoją drogę. Będąc już po lekturze tej pozycji mam wrażenie, że losy tu opisane były momentami nieco zbyt infantylne i mocno podkoloryzowane, że ciężko było mi uwierzyć, że takie sytuacje mogły mieć miejsce. Kolejnym minusem może być mocno moralizatorski ton, który mnie już nieco w tej powieści męczył, choć nie był on aż tak widoczny jak w poprzednich tomach. Nie mniej jednak dobrnęłam do końca tej pozycji i byłam w stanie czerpać przyjemność z lektury. Niektóre momenty były dość intrygująco przedstawione, a pokazanie co nieco z walki o prawa kobiet, może być dla niektórych miłym akcentem w dzisiejszych czasach. Jak na klasyk to nie zrobiła na mnie ta powieść aż takiego wrażenia, lecz nie mogę też aż tak bardzo na nią narzekać, gdyż można z niej co nieco dla siebie wynieść.
     Bohaterowie całkiem dobrze wykreowani. W tej części chyba najbardziej czuć przemianę niektórych postaci i to, że faktycznie dorastają, a nie pozostają w miejscu jako małe dzieci. Jednak część z nich nadal pozostała dla mnie raczej obojętna i nie byłam w stanie w pełni się z niektórymi zżyć. Sądzę jednak, że każdy czytelnik będzie w stanie znaleźć tutaj kogoś z kim będzie mógł się utożsamić.
     Styl autorki nie zmienił się zbytnio, nie zauważyłam znaczącego progresu w posługiwaniem się piórem i nadal czuć było ten wcześniej wspomniany moralizatorski ton. Jednak nie miałam odruchu by jak najszybciej przez to odłożyć tę książkę jako nieprzeczytaną na swoją półkę. Wydanie papierowe w wersji ilustrowanej, które miałam w swoich rękach tym razem było lepiej przygotowane niż wcześniejszy tom, choć dość mało tych ilustracji jak na taką wersję. Jednak nie zauważyłam aż tylu literówek, które by raziły oko, co jest według mnie jak najbardziej na plus.
     "Chłopcy Jo" to powieść, która niestety nie skradła mojego serca, jednak była miłym zakończeniem całej historii. Pomimo wszystko nie żałuję, że po nią sięgnęłam, gdyż moim zdaniem można z tej lektury coś wynieść. Nie jestem jednak pewna czy w przyszłości ponownie po nią sięgnę, by przypomnieć sobie losy tych bohaterów.
     Moja ocena: 6/10.

2 komentarze:

  1. Nie przepadam za książkami dla młodzieży 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem czy będąc już po lekturze zaklasyfikowałabym tę powieść jako książka stricte tylko dla młodzieży... ;)

      Usuń

Related Posts with Thumbnails