środa, 11 marca 2020

"Lżejsza od swojego cienia" Katie Green

Chwytający za serce i podnoszący na duchu pamiętnik graficzny.
Jak większość dzieci Katie była wybredna. W milczeniu wysłuchiwała rodziców grożących, że niedokończone posiłki dostanie następnego dnia na śniadanie. Niezjedzone porcje ukrywała w swoim pokoju. Zdarza się, że przez nagromadzenie pewnych okoliczności normalne zachowanie przerodzi się w coś złowrogiego, coś zabójczego. Tak było w przypadku Katie.
Katie Green na ponad 500 stronach opowiada o genezie swojej anoreksji, powolnym wychodzeniu z choroby, nadużyciach ze strony osób, które żerując na słabości chorego, dopuszczają się niewyobrażalnych czynów. Odkrywa przed czytelnikami swoje najintymniejsze sekrety, opowiada o lękach i problemach związanych z wchodzeniem w samodzielne życie.
„Lżejsza od swojego cienia” to nie tylko rysunkowa historia choroby, walki z zaburzeniami odżywiania i powolnego dochodzenia do zdrowia. To zapis dojrzewania, zdobywania świadomości własnego ciała, zmagania się z własnymi ograniczeniami, odkrywania wewnętrznej siły.
To wycieczka do mrocznego jądra choroby, która wciąż pozostaje tabu. Jest to pozycja, z którą utożsami się zarówno dorosły czytelnik, dla którego lektura stanowić będzie impuls do refleksji nad swoim dojrzewaniem, jak i młodzież, dla której historia Katie będzie inspirację do walki z przeciwnościami losu i własnymi demonami.
Opis książki



Autor: Katie Green 
Tytuł oryginalny: Lighter Than My Shadow 
Język oryginalny: angielski 
Tłumacz: Kowerska Kamil 
Kategoria: Literatura piękna 
Gatunek: komiks i książka obrazkowa 
Forma: powieść graficzna 
Rok pierwszego wydania: 2013 
Rok pierwszego wydania polskiego: 2018 
Liczba stron: 512



     "Lżejsza od swojego cienia" to moje pierwsze 'spotkanie' z powieścią graficzną i trochę ciężko jest mi się do niej odnieść na tle innych z tego gatunku. Jednak nie żałuję, że sięgnęłam akurat po ten tytuł w pierwszej kolejności. Sądzę, że po tej pozycji bardziej zainteresuję się tą formą, gdyż dopiero teraz przekonałam się, że można i w ten sposób poznać wartościową treść.
     Katie Green na ponad pięciuset stronach przedstawiła w formie graficznej swoją historię choroby i innych trudnych sytuacji, gdy była wykorzystywana przez innych w chwilach swojej słabości. Moim zdaniem poruszone zostały tutaj bardzo ważne tematy a przystępna forma nawet dobitniej może wywrzeć w nas przeróżne emocje. Choć nigdy nie zmagałam się z anoreksją czy innymi zaburzeniami odżywiania to jednak mam wrażenie, że rozwój choroby i tego z czym musiała zmagać się autora został tu bardzo dobrze przedstawiony. Nie chcę oceniać samej historii jednak to w jaki sposób została ona ukazana jest według mnie bardzo dobry. Dla osób takich jak ja, czyli nie wiedzących co może siedzieć w głowie osób z tego typu zaburzeniami, ta pozycja może dać wiele do myślenia.
     Wydanie tej powieści graficznej zrobiło na mnie bardzo dobre wrażenie i coraz bardziej zaczynam rozumieć czemu jej cena była tak wysoka. Kreska jaką została narysowana cała ta historia mi się spodobała, a wykorzystana kolorystyka według mnie jak najbardziej pasowała do treści. Dzięki temu wydźwięk tej historii jest jak dla mnie jeszcze mocniejszy.
     Ta pozycja jest według mnie jedną z bardziej wartościowych jakie posiadam na swojej półce i kompletnie nie żałuję, że wydałam na nią swoje pieniądze. Sądzę, że nie raz będę do niej powracać. Choć dzięki samej formie można się szybko z nią zaznajomić, to jednak przez treść i ładunek emocjonalny jaki ze sobą niesie ja nie byłam w stanie siąść do niej i przeczytać w całości za jednym razem.
     Moja ocena: 8/10.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails