środa, 23 maja 2018

"Zostaw mnie" Gayle Forman





Maribeth Klein to wiecznie zabiegana pracująca matka. Wszystko co wiąże się z domem, z mężem i z dziećmi spoczywa na jej barkach – nawet w czasie rekonwalescencji po zawale zwolniona jest jedynie od obowiązków zawodowych. W Maribeth Klein cząstkę siebie odnajdzie każda kobieta, której zdarzyło się kiedykolwiek pomyśleć, że zamiast wracać do domu i robić obiad, wolałaby uciec na koniec świata. Cząstkę siebie odnajdzie w niej każdy, kto kiedykolwiek zapragnął wsiąść do pociągu i pojechać gdzieś, gdzie nikt nie oczekiwałby od niego nieustannego usługiwania. 
Opis książki









Autor: Gayle Forman
Tytuł oryginalny: Leave Me
Język oryginalny: angielski
Tłumacz: Witkowska Magda
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: społeczna, obyczajowa
Forma: powieść
Rok pierwszego wydania: 2016
Liczba stron: 432



     Gayle Forman kojarzę głównie z książki pod tytułem "Zostań, jeśli kochasz". Bardzo mi się ona podobała i byłam ciekawa jak autorka sobie poradzi z powieścią dla trochę starszego grona odbiorów. Widząc pozycję "Zostaw mnie" na półce w bibliotece nie wahałam się ani chwili i od razu po powrocie do domu z wielką ochotą zabrałam się za jej lekturę.
     Maribeth to bardzo zabiegana kobieta, matka dwójki dzieci, kochająca żona. W pewnym momencie zdrowie daje o sobie znać i trafia z zawałem do szpitala. Problemy z jej sercem powinny dać jej dużo wolnego czasu, jednak z jej głowy spadł jedynie ciężar obowiązków zawodowych. Kobieta zaczyna zastanawiać się nad swoim życiem i podejmuje dość drastyczne kroki aby poukładać swoje życie. Choć fabuła nie jest za bardzo porywająca, nie ma zbyt wielu zaskakujących zwrotów akcji, to wraz z bohaterką przeżywałam jej rozterki. Wciągnęłam się w tę powieść już od pierwszych stron i ciężko było mi ją odłożyć nawet na krótką przerwę. Treść tej książki daje czytelnikom możliwość do zastanowienia się również nad naszym własnym życiem, a wnioski z naszych przemyśleń i wniosków bohaterów mogą być dość intrygujące.
     Bohaterowie niestety nie zrobili na mnie aż tak dużego wrażenia jak bym oczekiwała. Niestety odniosłam wrażenie, jakby nie wszyscy byli tu do końca dopracowani, tylko wepchnięci na siłę, niekoniecznie wnosząc cokolwiek do danej sytuacji. Nie mogę napisać, że jest źle, choć piać z zachwytu nad złożonością i odpowiednim wykreowaniem psychologicznym postaci zachwycać też się nie będę.
     Styl pisarki bardzo lekki, dzięki czemu jej powieść możemy przeczytać w dość krótkim czasie. Sama treść pozostanie jednak na nieco dłużej, gdyż zmusza ona nas w pewnym stopniu do zastanowienia się również nad naszym własnym życiem. Autorka tak poprowadziła akcję tej książki, że miałam ochotę wraz z główną bohaterką wybrać się w podróż.
     Wydanie papierowe niestety nie jest już tak zachwycające, choć w dużej mierze jest to wina klejonych stron. Egzemplarz z biblioteki miał już wypadające strony oraz złamany grzbiet, co niestety podczas lektury nie sprawiało mi radości. Żałuję jedynie, że już po kilku przeczytaniach taka książka wygląda jakby przejechał po niej obłocony czołg [co niestety jest też winą innych czytelników].
     Jestem zadowolona, że sięgnęłam po tę powieść. Bardzo miło spędziłam czas podczas lektury i wiem, że pozostanie ona w mojej pamięci na dłużej niż przeciętna obyczajówka. Ze swojej strony mogę Wam polecić "Zostaw mnie", gdyż nie jest to kolejna nic nie wnosząca książka o której szybko się zapomni.
     Moja ocena: 7/10.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails