poniedziałek, 15 listopada 2021

"Oczy mam tutaj" Laura Zimmermann

 
 
Szczera i zabawna powieść, która porusza temat body positive, seksualizacji dojrzewających dziewcząt oraz przekonująco i fachowo opisuje zjawisko braku akceptacji własnego ciała.
Piętnastoletnia Greer Walsh jest zabawna, bystra i oczytana, ma oddanych przyjaciół i zwariowaną rodzinę. Greer uważa jednak, że wszyscy zwracają uwagę jedynie na… jej wielki biust. Ostatnio, kiedy się mierzyła, miała rozmiar 30H, ale to było dawno. Od tego czasu Greer nosi koszulki w rozmiarze XXL. Nie potrafi zaakceptować swojego zmieniającego się ciała i reakcji otoczenia na jej kobiece kształty. Wtedy spotyka Jacksona Oatesa – przystojnego nowego w szkole. Na dodatek trwa nabór do drużyny siatkówki, a Greer ma mocny serw. Czy tego lata Greer przestanie się wreszcie chować i polubi się taką, jaką jest?
Opis książki
 
 
 
 
Autor: Laura Zimmermann
Tytuł oryginalny: My Eyes Are Up Here
Język oryginalny: angielski
Tłumacz: Myśliwy Agnieszka
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: dziecięca, młodzieżowa
Forma: powieść
Rok pierwszego wydania: 2020
Rok pierwszego wydania polskiego: 2021
Liczba stron: 384
Czas trwania: 8h 27m
Lektor: Baśka Liberek
 
 
 
     Tematy body positive są ostatnio bardzo szeroko omawiane. Byłam ciekawa jak będzie to przedstawione w powieści dla młodzieży pt. "Oczy mam tutaj", gdzie dodatkowo miały być w mniejszym lub większym stopniu poruszane tematy dojrzewania. Choć nie jestem osobą docelową tej pozycji to jednak widzę, że może być ona przydatna dla osób, których faktycznie dotyczą te tematy.
     Greer to bystra i zabawna nastolatka, jednak zmagająca się ze swoimi problemami, a największym dla niej jest jej spory biust. Pod wieloma względami jest to dla niej dokuczliwy aspekt, gdyż nawet przy jakimkolwiek wysiłku fizycznym, sporcie, nie może nad nim zapanować. Dodatkowo rówieśnicy nie zawsze są wyrozumiali i często komentują jej wygląd. Moim zdaniem jest to bardzo dobra powieść dla osób, które zmagają się z podobnymi sytuacjami, czy też stoją po drugiej stronie komentując w niewybredny sposób czyjś wygląd. Możliwe, że po przeczytaniu tej powieści zobaczą jak absurdalne i nieprzyjemne jest takie zachowanie. Ja niestety już nie jestem grupą docelową tej powieści i nie zmagałam się z tego typu uszczypliwościami więc możliwe, że nie wyniosłam z niej odpowiednio dużo, jednak widzę przesłanie jakie ze sobą niesie. Uważam, że naprawdę warto sięgnąć po tę powieść jeśli jest się nastolatką bądź też ma się w domu osobę w tym wieku, aby wiedzieć jak ewentualnie pomóc.
     Bohaterowie zostali tu wykreowani bardzo dobrze. Każda z postaci miała swój charakter i nie tylko wygląd definiował daną osobę. Byłam w stanie zżyć się tutaj z wieloma bohaterami i przeżywać wraz z nimi ich problemy trzymając mocno kciuki by wreszcie było lepiej. Przyznam, że miałam ogromne wątpliwości jak będą ukazane postacie w tej młodzieżówce, jednak całe szczęście się nie zawiodłam!
     Styl autorki według mnie bardzo przystępny w odbiorze. Powieść została napisana bardzo lekkim językiem, który nie był infantylny, dzięki czemu zarówno młodzież jak i dorośli są w stanie czerpać przyjemność z lektury i wynieść z niej dla siebie pewne informacje. Lektorka według mnie dała radę, bardzo dobrze słuchało mi się jej głosu i bez większych trudności dobrnęłam do końca.
     "Oczy mam tutaj" to moim zdaniem bardzo ważna powieść dla młodzieży, która porusza bardzo często pomijane wątki w innych pozycjach. Choć nie jestem w grupie docelowej to i tak jestem w stanie docenić treść. Chciałabym aby powstała również historia w podobnym tonie skierowana do dorosłych, dzięki czemu może chociaż część poruszanych wątków mogłaby trafić do szerszego grona odbiorców.
     Moja ocena: 6/10.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails