poniedziałek, 19 sierpnia 2019

"Ludzie. Krótka historia o tym, jak spieprzyliśmy wszystko" Tom Phillips

Kiedy po raz kolejny pomyślisz, jak bardzo coś spieprzyłeś, ta książka przypomni ci, że mogło być o wiele gorzej…
Ekscytująca podróż przez najbardziej kreatywne i katastrofalne porażki w historii ludzkości, począwszy od upadku naszego praprzodka z drzewa, do najbardziej spektakularnych współczesnych klęsk gatunku ludzkiego!
W ciągu ostatnich siedemdziesięciu tysięcy lat, odkąd homo sapiens chodzi po Ziemi, przebyliśmy długą drogę. Sztuka, nauka, kultura, handel – w ewolucyjnym łańcuchu pokarmowym jesteśmy prawdziwymi zwycięzcami. Ale powiedzmy sobie szczerze, to wcale nie była bułka z masłem, a do tego czasami, zupełnie przypadkiem, udawało się nam coś naprawdę wybitnie spieprzyć.
Od klęski ekologicznej na Wielkich Równinach Stanów Zjednoczonych w latach 30. XX wieku do walki z czterema plagami przewodniczącego Mao. Od pijanej w sztok armii austriackiej, która przypuściła atak na samą siebie, do supermocarstwa, które wybrało na prezydenta gospodarza programu telewizyjnego z gatunku reality show… Można dość bezpiecznie stwierdzić, że jako gatunek z wiekiem wcale nie stajemy się mądrzejsi. 
Opis książki



Autor: Tom Phillips 
Tytuł oryginalny: Humans: A Brief History of How We F*cked It All Up 
Język oryginalny: angielski 
Tłumacz: Gębicka-Frąc Maria 
Kategoria: Literatura naukowa i popularnonaukowa 
Gatunek: popularnonaukowa 
Rok pierwszego wydania: 2019 
Rok pierwszego wydania polskiego: 2019  
Liczba stron: 320



     Tytuł tej książki mam wrażenie, że pojawiał się wszędzie. Atakował mnie w internecie, w większości księgarń i co jakiś czas (co najmniej dwa razy w tygodniu) widziałam ludzi czytających tę pozycję w komunikacji miejskiej. Gdy trafiłam na całkiem dobrą ofertę postanowiłam zakupić własny egzemplarz tej książki i sprawdzić na własnej skórze jej fenomen. Niestety jest to kolejna pozycja na którą jest ogromny nacisk a jej treść mnie tak bardzo nie zachwyciła...
     W książce znajdziemy kilka rozdziałów poruszających różne aspekty życia, które ludzkość "zawaliła". Dość dużo jest tu sytuacji dotyczących wojen, bitew i tym podobnych. Trochę mniej jest tu na temat środowiska czy postępującej technologii. Muszę przyznać, że znajdziemy tu kilka interesujących faktów, jednak w porównaniu do całości jest ich o wiele za mało. Mam wrażenie, że sporo jest tu takiej treści by po prostu zapchać czymś karty tej pozycji, a nie koniecznie zainteresować czytelnika. Należało po prostu wydać jako książkę, wymyślić chwytliwy tytuł i czerpać z tego pieniądze. Niestety sam tytuł i nieliczne intrygujące momenty nie uratują całości i nie zniwelują poczucia zmarnowanych pieniędzy (nawet jeśli cena była bardzo okazyjna) i czasu.
     Styl autora bardzo specyficzny. Przez znaczną część lektury miałam wrażenie, że autor usilnie stara się być zabawny, co niekoniecznie mu to wychodziło. Choć książkę czytało się naprawdę szybko, to sposób w jaki została napisana był przez większość czasu ogromnie irytujący. Prawdopodobnie mam zupełnie inne poczucie humoru, przez co nie potrafiłam czerpać przyjemności z czytania.
     "Ludzie. Krótka historia o tym, jak spieprzyliśmy wszystko" to pozycja o tytule, który potrafi przyciągnąć wzrok. Jednak nie jest to dobra lektura dla wszystkich. Dla mnie było tu za mało faktów, które mogłyby faktycznie otworzyć oczy na otaczający nas świat i zmusić do zmienienia naszych codziennych przyzwyczajeń. Wątpię bym miała ochotę znów sięgnąć po tę pozycję,
     Moja ocena: 5/10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails