niedziela, 13 września 2020

"Ktoś, kto będzie cię kochał w całej twej nędznej glorii" Raphael Bob-Waksberg

Prosto od twórcy uwielbianego i docenionego serialu Netfliksa "BoJack Horseman": bajecznie niebanalny zbiór opowiadań o miłości – najlepszej i najgorszej rzeczy we wszechświecie.
Napisane z ciętym czarnym humorem – znakiem rozpoznawczym BoJacka Horsemana – opowiadania Boba-Waksberga doprowadzą cię do śmiechu, płaczu i emocjonalnego rozedrgania, pozostawiając w niewygodnie rozkosznym uznaniu dla twórcy. W "Przenajświętszej i najpomyślniejszej uroczystości" zaręczona para młodych ludzi zmuszona jest uporać się z wsadzającymi nosa w nie swoje sprawy krewnymi, którzy dyktują stosowną liczbę kozłów do ofiarowania podczas ślubu. "Przegapione połączenie – m4w: mężczyźni szukają kobiet" to tragikomiczna opowieść o dwójce singli dojeżdżających metrem do pracy, wciąż nie potrafiących nawiązać upragnionego kontaktu. A w "Więcej ciebie, którym już jesteś" zmagający się z trudnościami pracownik parku rozrywki utrzymanego w tematyce zmarłych prezydentów dowiaduje się, że miłość może być genetycznie modyfikowana.
Epatująca surrealizmem, a jednocześnie wybitnie realistyczna narracja Bob-Waksberga to zabójcza mieszanka humoru, romansu, fantazji i komentarzy na temat współczesnej kultury oraz druzgocącej emocjonalnej bezbronności. 
Opis książki



Autor: Raphael Bob-Waksberg
Tytuł oryginalny: Someone Who Will Love You in All Your Damaged Glory
Język oryginalny: angielski
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: literatura zagraniczna
Forma: zbiór opowiadań / nowel
Rok pierwszego wydania: 2019
Rok pierwszego wydania polskiego: 2020
Liczba stron: 286
Czas trwania: 7h 2m
Lektor: Maciej Więckowski



     Książka pt. "Ktoś, kto będzie cię kochał w całej twej nędznej glorii" zwróciła moją uwagę już jakiś czas temu. Nie byłam jednak do końca przekonana co do formy - nie czytam zbyt wielu zbiorów opowiadań i nigdy jeszcze nie zdarzyło się tak bym była w pełni zachwycona taką pozycją. Jednak znalazłam ten tytuł w postaci audiobooka w Empik Go i postanowiłam dać szansę. Przyznam, że jestem w tym przypadku pozytywnie zaskoczona, choć mam kilka "ale" wobec tej książki.
     Pozycja "Ktoś, kto będzie cię kochał w całej twej nędznej glorii" to zbiór opowiadań przedstawiający historie o miłości, jednak ukazanej w różnych odsłonach. Nie zawsze jest to miłość od pierwszego wejrzenia z motylkami w brzuchu, lecz również miłość rodzicielska czy rodzaj więzi między człowiekiem a zwierzakiem. Muszę przyznać, że jestem pozytywnie zaskoczona samą treścią jaką tu dostałam. Pomimo, że nie znam serialu "Bojack Horseman", nie widziałam ani jednego odcinka i nie do końca wiedziałam czego mogę się spodziewać to jednak każde opowiadanie miało w sobie coś, co kazało się zastanowić nad jego treścią. Przy niektórych pomimo przekazu nie sposób było się nie uśmiechać podczas lektury, a inne bardziej zmuszały do skupienia się nad ich treścią. Choć jestem pozytywnie zaskoczona to jednak opowiadania były według mnie dość nierówne. Niektóre z nich wywarły na mnie większe wrażenie a inne mniejsze, a część w ogóle nie zapadła mi w pamięci, jednak w ogólnym rozrachunku nie mogę raczej aż tak mocno narzekać. Na pewno część z opowiadań zwraca uwagę na takie aspekty o których na co dzień nie zwraca się uwagi, lecz po lekturze tej książki może bardziej zaczniemy dostrzegać to co się dzieję wokół.
     Ta pozycja to moim zdaniem coś więcej niż tylko intrygujący tytuł i przyciągająca naszą uwagę okładka. Choć ciężko mi się całkowicie rozpływać w zachwytach nad jej treścią to uważam, że jest ona naprawdę przyzwoita. Na pewno część z tych opowiadań pozostanie w mojej głowie na trochę dłużej i możliwe, że będę do nich powracać. Natomiast jestem ciekawa jak ma się serial do tej książki - czy jest zachowany podobny humor?
     Moja ocena: 6/10

2 komentarze:

  1. Jakoś nie ciągnie mnie do tej książki i mam wrażenie, że to już się nie zmieni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic na siłę - czytanie ma być przyjemnością :). Jeśli nie ciągnie do tej pozycji to na pewno znajdą się inne.

      Usuń

Related Posts with Thumbnails