wtorek, 15 września 2020

"Anonimowi Heretycy" Katie Henry

Ateista w katolickiej szkole średniej może mieć sporo problemów, zwłaszcza jeśli spróbuje naruszyć ustalone reguły. Michael coś o tym wie. Chłopak nie miał nic do powiedzenia, gdy rodzice postanowili umieścić go w szkole im. Świętej Klary. Już pierwsze minuty w nowym środowisku pozbawiły go resztek optymizmu. Wyglądało na to, że był tam jedynym ateistą i będzie skazany na samotność. Jednak gdy na lekcji historii Lucy, jedna z uczennic, wdaje się w ostrą dyskusję z zakonnicą, w Michaelu budzi się nadzieja na zaprzyjaźnienie się z kimś o podobnym światopoglądzie. Szybko się przekonuje, że dziewczyna jest feministką, ale też wierzącą katoliczką i planuje zostać kapłanem.
Podobnych wyrzutków w Świętej Klarze jest więcej. Anonimowi Heretycy pozostają jednak w ukryciu i nie afiszują się swoją odmiennością. Avi jest żydem i gejem, Max - unitarianinem uniwersalistą, a Eden - praktykującą poganką. Wszyscy akceptują siebie wzajemnie i starają się przetrwać, pocieszając się, że szkoła średnia, nawet ta katolicka, nie trwa wiecznie. Wiecznie nie trwa też względny spokój. Któregoś dnia Michael przekonuje Anonimowych Heretyków do buntu. Tajne stowarzyszenie ma w planach rozpoczęcie kampanii przeciw sztywnym zasadom i obnażenie wszechobecnej w szkole hipokryzji. Początek wydaje się obiecujący. Wkrótce jednak Michael posuwa się za daleko...
Oto poruszająca powieść o dojrzewaniu, przyjaźni i bolesnej drodze do odkrycia własnej wiary. Opowiada o młodzieńczym buncie, pierwszej miłości, ale także porusza trudne tematy i skłania do przemyśleń, a wartka akcja i świetnie poprowadzone dialogi sprawiają, że nie sposób się od niej oderwać!
Kto ucierpi, jeśli heretyk nie podporządkuje się hipokryzji?
Opis książki



Autor: Katie Henry
Tytuł oryginalny: Heretics Anonymous
Język oryginalny: angielski
Tłumacz: Machnik Marcin
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: dziecięca, młodzieżowa
Forma: powieść
Rok pierwszego wydania: 2018
Rok pierwszego wydania polskiego: 2020
Liczba stron: 352
Czas trwania: 8h 17m
Lektor: Andrzej Hausner



     Książka pt. "Anonimowi Heretycy" za granicą zbierała raczej pozytywne recenzje, a przynajmniej ja z takimi się spotkałam. Nabrałam już wtedy ochoty na przeczytane tej historii, lecz gdy pojawiła się ona w Polsce to zaczęłam widzieć coraz więcej tych neutralnych lub negatywnych opinii. Całe szczęście był dostępny audiobook na Empik Go, więc zdecydowałam się w tej formie zapoznać się z treścią. I cieszę się, że nie zakupiłam tej pozycji w formie papierowej ani e-booka.
     Michael po kolejnej przeprowadzce trafia do katolickiej szkoły. Może nie byłoby to większym problemem gdyby nie był ateistą... Gdy na jednej z pierwszych lekcji dziewczyna wdaje się w dyskusje z zakonnicą chłopak ma nadzieję, że nie będzie w swojej sytuacji osamotniony. Dzięki niej poznaje innych uczniów podobnych do niego, którzy nie do końca pasują do tej szkoły. Sięgając po tę pozycję miałam nadzieję na mocną historię, przedstawiającą problemy uczniów poszukujących własnego ja z wątkami religijnymi, a nie tylko tymi związanymi z orientacją. Jednak sama historia poszła niestety w takim kierunku za którym nie do końca przepadam. Zamiast ewentualnych rozważań na tle religijnym było bardzo dużo wątku romantycznego i rozmyślań nad tym jak poderwać dziewczynę. Niestety było to dla mnie ogromne rozczarowanie, gdyż spodziewałam się czegoś trochę innego. Wiem, ze jest to książka skierowana dla młodszego czytelnika, lecz pomimo obiecującego opisu nie wyróżnia się niczym szczególnym przez ten wątek "romantyczny" wśród książek dla młodzieży.
     Bohaterowie niestety nie do końca wypadli tutaj w pełni przekonująco. Choć część z problemów i zachowań tych postaci byłam w stanie zrozumieć tak niestety nie wyróżniali się oni wśród siebie niczym szczególnym. Miałam nadzieję na bardziej wyraziste osoby w tej historii a nie tylko grupkę nastolatków, którzy w amoku pierwszych miłości rozmyślają o jednym, a historie z opisu które przykuły moją uwagę schodziły w pewnym momencie na dalszy plan.
     Styl autorki całkiem lekki i przyjemny w odbiorze, jednak już samo kreowanie historii i kierunek jaki został jej nadany nie wyróżnia się niczym szczególnym na tle innych pozycji. Mam wrażenie, że tę historię mógł napisać każdy inny autor młodzieżówek i nie odczułabym zbyt dużej różnicy. Natomiast lektor jak najbardziej ok i nie mam w tym przypadku mu nic do zarzucenia.
     Przyznam, że miałam dość wysokie oczekiwania wobec tej książki, jednak niestety mnie ona rozczarowała. Jest to kolejna młodzieżówka z wątkiem romantycznym nieszczególnie wyróżniająca się na tle innych. Może gdybym była młodsza i dopiero zaczynała z tym gatunkiem pozytywniej odebrałabym tę historię, a tak jest ona dla mnie mało zachwycająca i wątpię aby pozostała w mojej pamięci na dłużej.
     Moja ocena: 4/10.

2 komentarze:

  1. Książka nie rzuciła mi się do tej pory w oczy i dobrze się stało, zwłaszcza po tym, co piszesz. Jeśli bym zerknęła na opis, też chętnie bym sięgnęła, bo brzmi ciekawie. Szkoda jednak, że ani bohaterowie, ani styl autorki, ani całość nie spełniła Twoich oczekiwań. Na razie spasuję. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jeszcze nie spotkałam się w pełni pozytywną opinią o tej książce po wydaniu jej w Polsce. Ja niestety też nie jestem nią zachwycona..

      Usuń

Related Posts with Thumbnails