wtorek, 2 marca 2021

"Rozwód po polsku. Strach i nadzieje" Iza Komendołowicz

 

 
 
 
 
Główną przyczyną rozwodów jest małżeństwo.
Rozwody współczesnych Polaków na tle przemian społecznych, ukazane poprzez szokujące studia przypadków, opowieści adwokatów i opinie terapeutów.
Autorka przytacza dziesiątki osobistych wypowiedzi osób w trakcie i po rozwodzie, tekstów bulwersujących, które wzbudzają grozę i śmiech. Konfrontuje je z szokującymi opowieściami adwokatów oraz przypadkami z gabinetów psychoterapeutów. Wszystkie tworzą razem mieszankę piorunującą i pouczającą.
Opis książki
 
 
 
 
 
 
Autor: Iza Komendołowicz
Język oryginalny: polski
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: literatura faktu
Forma: wywiad, rozmowa
Rok pierwszego wydania: 2019
Liczba stron: 320
Czas trwania: 9h 00m
Lektor: Joanna Domańska
 
 
 
     Już kilkukrotnie słyszałam o pozycji "Rozwód po polsku. Strach i nadzieje" lecz nie byłam pewna czy jest to pozycja dla mnie, gdyż nigdy nie byłam mężatką, jak i nigdy się nie rozwodziłam. Postanowiłam jednak dać jej szansę, z nadzieją, że dowiem się z niej czegoś ciekawego, z racji dość sporej ilości rozwodów o jakiej się słyszy w dzisiejszych czasach.
     W tej pozycji, jak sam jej tytuł wskazuje, mamy do czynienia z tematyką rozwodów w Polsce. Przedstawiona ona została w formie wywiadów i rozmów z osobami najbardziej zainteresowanymi samą sprawą, czyli tymi, którzy albo sami się rozwodzą albo tymi, którzy im w tym pomagają pod względem prawnym. Moim zdaniem temat został tu poruszony całkiem ciekawie i dla takiego laika w tych sprawach jak ja może wydać się momentami dość brutalny oraz przerażający. Jednak niektóre przykłady tu ukazane pokazały, że jednak można się rozwodzić w kulturalny sposób, choć mam wrażenie, że takie przypadki należą do bardzo małej mniejszości i gdyby były tylko takie ta pozycja prawdopodobnie w ogóle by nie powstała. Przyznam, że po lekturze tej pozycji  sama mam większe obawy czy chciałabym wychodzić za mąż wiedząc co może mnie czekać. Choć zdarzają się często szczęśliwe małżeństwa tak niestety po tym co tu zostało ukazane nie wiem czy chciałabym się w coś takiego wmanewrować. Podczas lektury miałam momentami wrażenie, że były czasem sytuacje w których to mężczyzna był mocno demonizowany a kobieta przedstawiana jako ofiara, a niestety coraz częściej jest właśnie na odwrót. Wiem, że wobec mnie jako kobiety często jest presja aby solidaryzować się ze swoją płcią ale w życiu prywatnym niestety poznałam różne przypadki, stąd moje mieszane odczucia pod tym względem... Zabrakło mi tej równowagi, która wydaje mi się dość ważna.
     Styl autorki całkiem niezły i nie miałam problemu z przebrnięciem przez treść. Jedynie mam jedno przemyślenie - słuchałam tę pozycję w postaci audiobooka i nie wiem czy to był najlepszy wybór formy do tego tytułu. Choć lektorka naprawdę dała radę i spisała się na medal to jednak książka została napisana w formie rozmów i wywiadów, więc nie do końca zawsze byłam w stanie wyłapać co jest jeszcze pytaniem a co już odpowiedzią.
     "Rozwód po polsku. Strach i nadzieje" to moim zdaniem pozycja warta uwagi. Nie jestem pewna czy do niej w przyszłości powrócę, jednak dała mi ona co nieco do myślenia. Na pewno zostały tu poruszone dość trudne tematy i aspekty o których niektórzy chcieliby jak najszybciej zapomnieć, więc nie jestem pewna czy jest to książka dla wszystkich.
     Moja ocena: 6/10.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails