niedziela, 27 stycznia 2019

"Gra Endera" Orson Scott Card

 






Wobec śmiertelnego zagrożenia z kosmosu Ziemia przygotowuje swoją broń ostatniej nadziei. Jest nią chłopiec, w którym odkryto zalążki niezwykłego geniuszu wojskowego. Czas nagli, a przyszłość dwóch cywilizacji spoczywa w rękach dziecka.

Opis książki









Autor: Orson Scott Card
Tytuł oryginalny: Ender's Game
Język oryginalny: angielski
Tłumacz: Cholewa Piotr W.
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: science fiction
Forma: powieść
Rok pierwszego wydania: 1985
Rok pierwszego wydania polskiego: 1991
Liczba stron: 328



     W przypadku większości opinii dotyczących "Gry Endera" z jakimi się spotkałam, czy to wśród znajomych czy w internecie, były one bardzo pochlebne. Jedynie nieliczne recenzje były mocno neutralne bądź negatywne. Byłam ogromnie ciekawa co takiego jest w tej książce, że zachwyciła tak wielu czytelników.
     Ender, zwany też Trzecim, to bardzo młody chłopiec, który zostaje zwerbowany do szkoły przygotowującej do walki z wrogiem. Choć powieść nie należy do tych grubych, akcja zawarta na jej kartach jest bardzo skondensowana. Dzieję się tu bardzo wiele i nie ma miejsca na nudę. Przyznaję, że nie czytam zbyt dużo książek z tego gatunku, nie do końca wiedziałam czego się spodziewać, lecz muszę przyznać, że potrafię zrozumieć co przyciąga do tej serii czytelników. Nie ma tu zbędnego rozwlekania historii i niepotrzebnych sytuacji, aby tylko zapełnić czymś strony. Streszczenie w kilku zdaniach tego co tu dostajemy jest prawie niewykonalne. Akcja potrafi wciągnąć już od pierwszych stron i naprawdę czytałam tę książkę z zapartym tchem, nie jest to jednak typ gatunku, który aż tak bardzo trafia w moje gusta. Jestem w stanie docenić tę historię, jednak nie jest to dla mnie wielkie "WOW".
     Bohaterowie zostali dobrze wykreowani. Przez całą lekturę byłam w stanie bez problemu połapać się kto kim jest i zapamiętać skąd się dana postać pojawiła oraz w jakim celu. Jednak nikt tu nie wzbudził we mnie aż takich emocji, które trzymałyby mnie jeszcze na długo po przeczytaniu ostatniego zdania. Było dobrze, lecz nie jestem pewna czy będę jeszcze pod koniec tej zimy jeszcze o nich pamiętać i rozmyślać.
     Styl autora - mam tutaj mieszane odczucia. Początkowo było mi bardzo trudno przebrnąć przez sposób w jaki została przedstawiona historia, choć ona sama w sobie jest ciekawa. Jednak gdy już się przyzwyczaiłam po pierwszych stronach do sposobu pisania, bez problemu szło mi szybkie czytanie treści. Wydanie papierowe, całkiem dobrze zrobione. Oprawa graficzna jak i sam środek przyjemny i nie męczy zbytnio oka. Jedyny aspekt do którego muszę się przyczepić to klejone strony - egzemplarz biblioteczny, który miałam w swoich rękach był w miarę nowy, ale nie wiem jak długo jeszcze wytrzyma w jednym kawałku...
     "Gra Endera" to całkiem przyzwoita powieść science fiction, która wciągnęła nawet takiego laika w tym temacie jak ja. Przypuszczam, że w przyszłości sięgnę po kolejne tomy tej serii, jednak pomimo moich pozytywnych odczuć po lekturze, nadal wolę czytać inne gatunki. Może to się jeszcze zmieni z czasem i rozwojem tej historii. Jeśli macie jakieś wątpliwości czy ta książka jest dla Was to polecam przekonać się na własnej skórze, sięgając chociaż po pierwszy tom.
     Moja ocena: 7/10.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails