piątek, 13 lipca 2018

"Gdy przejdziesz przez próg" Paula Daly

Co byś zrobiła, gdyby inna kobieta próbowała rozbić twoje małżeństwo?
A jeśli okazałoby się, że to twoja najlepsza przyjaciółka?
Natty i Sean Wainwright są szczęśliwym małżeństwem. Jedno za drugim skoczyłoby w ogień. Nic więc dziwnego, że gdy ich młodsza córka trafiła do szpitala w czasie szkolnej wycieczki do Francji, Natty bez wahania zostawia męża ze swoją serdeczną przyjaciółką i jedzie opiekować się chorym dzieckiem.
Po powrocie odkrywa, że Eve stanowczo zbyt dobrze wpasowała się w jej życie. Rozkochała w sobie Seana. Jemy jest bardzo przykro, lecz małżeństwo się skończyło.
Przez wzgląd na dzieci Natty robi dobrą minę do złej gry i zaczyna urządzać sobie życie na nowo.
Nie przychodzi jej to jednak łatwo, bo prawdziwe problemy z najlepszą przyjaciółką dopiero się zaczną...
Czy prawdziwe zaufanie może mieć granice?
Czy rzeczywiście tylko winny się tłumaczy?
Jak dobrze znasz swoich przyjaciół?
Opis książki





Autor: Daly Paula
Tytuł oryginalny: Keep Your Friends Close
Język oryginalny: angielski
Tłumacz: Ciepłowska Agnieszka Barbara
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: thriller/sensacja/kryminał
Forma: powieść
Rok pierwszego wydania: 2014
Rok pierwszego wydania polskiego: 2014
Liczba stron: 456



     Całkiem niedawno przeczytałam pierwszą powieść tej autorki pt. "Co z ciebie za matka?". Bardzo dobrze wspominam lekturę tej pozycji, dlatego też widząc inny tytuł tej pisarki w bibliotece, postanowiłam go wypożyczyć. Z nadzieją na mile spędzony czas podczas czytania od razu po nią sięgnęłam.
     Nieszczęśliwe wydarzenie powoduje, że córka Natty i Seana ląduje w szpitalu podczas zagranicznej wycieczki. Niestety jest to początek nieszczęść, które spadają na główną bohaterkę. Gdy tylko wyjeżdża ona zaopiekować się swoją córką, jej miejsce w rodzinie próbuje przejąć rzekoma przyjaciółka, Eve. Moim zdaniem fabuła została pociągnięta w dość ciekawy sposób, choć momentami nieco przewidywalny. Co prawda było kilka zaskakujących sytuacji, niespodziewanych zwrotów akcji, dzięki którym lektura tej powieści była przyjemnością. Jednak niektóre sprawy były trochę naciągane i niekoniecznie spodobało mi się pozostawienie niektórych wątków otwartych. Daje to pewne pole do manewru oraz możliwości do własnej interpretacji przez czytelnika. Nie wiem jak inni czytelnicy, ale ja chciałabym wiedzieć na czym w końcu stanęła relacja pomiędzy parą bohaterów po tych wszystkich wydarzeniach.
     Bohaterowie całkiem dobrze wykreowani, jednak do niektórych mam niestety wątpliwości. Momentami o wiele lepiej potrafiłam zrozumieć czarny charakter z tej powieści niż pozostałe postacie. Sean, czyli mąż Natty, któremu można wiele zarzucić jako facetowi, był dla mnie dość nijaki. Przedstawiony został on trochę jako niedojda życiowa, która nie potrafi podjąć męskiej życiowej decyzji i podąża jedynie za aktualnymi przyjemnościami. To kobiety w tej powieści były silnymi postaciami, z których w niektórych sytuacjach można by brać przykład.
     Styl autorki bardzo przyjemny w odbiorze. Dzięki temu w jak lekki sposób autorka napisała tę powieść można było przebrnąć przez treść bardzo szybko. Niestety znów sama akcja, choć ciekawa, była przedstawiona w dość przewidywalny sposób jak na thriller. Początkowo wydarzenia nie miały zbyt zawrotnego tempa, aby pod koniec lecieć w zastraszającym tempie. Jeśli kogoś nie drażni powtarzający się taki schemat z tego gatunku nie powinien mieć żadnych zastrzeżeń.
     Wydanie papierowe ma standardowo jedną wadę, która nadal mnie irytuje, choć aktualnie głównie w przypadku egzemplarzy z biblioteki. Niestety są to klejone strony, a że nie wszyscy czytelnicy dbają o cudzą własność (ze swoimi rzeczami "róbta co chceta"), dany egzemplarz niebawem może zakończyć swój żywot. Co do innych aspektów wydania nie mam żadnych zastrzeżeń. Biel stron nie raziła w oczy podczas czytania, czcionka/font był bardzo dobrze dobrany a sama treść bardzo dobrze rozmieszczona na stronach. Nie zauważyłam również żadnych niedociągnięć w korekcie czy ewentualnym tłumaczeniu.
     Przyznaję, że dobrze spędziłam swój wolny czas podczas lektury tej powieści, choć nie jestem pewna czy chciałabym do niej w przyszłości powrócić. Minimalnie lepsza wydaje mi się jednak poprzednia powieść tej autorki, choć nie skreślam twórczości tej pisarki z tego powodu. Prawdopodobnie, mając w przyszłości okazję, sięgnę po kolejną jej powieść, choć wątpię aby trafiła ona do moich najulubieńszych autorów.
     Moja ocena: 6/10.

2 komentarze:

  1. Fabuła nie brzmi zbyt oryginalnie, aczkolwiek może kiedy trafię na tę książkę w bibliotece, to dam jej szansę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry pomysł :)! Książka warta przeczytania, choć nie koniecznie taka aby mieć na swojej półce aby do niej wracać.

      Usuń

Related Posts with Thumbnails