czwartek, 15 lipca 2021

"Becoming. Moja historia" Michelle Obama

 
W swoim życiu pełnym znaczących dokonań Michelle Obama stała się jedną z najbardziej ikonicznych i ujmujących kobiet naszych czasów.
Jako Pierwsza Dama Stanów Zjednoczonych – i pierwsza Afroamerykanka na tym stanowisku – pomogła uczynić Biały Dom bardziej otwartym niż kiedykolwiek wcześniej. Została wielką rzeczniczką kobiet, zarówno tych w USA, jak i na całym świecie, gruntownie zmieniając przyzwyczajenia rodzin w zakresie zdrowszego i bardziej aktywnego życia.
Towarzyszyła mężowi, gdy prowadził Amerykę poprzez niektóre z najtrudniejszych chwil w historii kraju. A przy tym pokazała nam, jak się poruszać na parkiecie, totalnie wymiatała w Carpool Karaoke i wychowała dwie trzeźwo myślące córki, chociaż media, które nie wybaczają, cały czas patrzyły jej na ręce.
W tych wspomnieniach, historii głęboko przemyślanej i opowiedzianej z porywającą swadą, Michelle Obama zaprasza czytelników do swojego świata. Porządkuje doświadczenia, które ją ukształtowały – od dzieciństwa w południowym Chicago, przez lata pracy na kierowniczym stanowisku, kiedy musiała pogodzić macierzyństwo z karierą, aż do czasu spędzonego w najsłynniejszym domu świata. Swoje zwycięstwa i porażki, zarówno te publiczne, jak i prywatne, opisuje z niezawodną szczerością i wielkim humorem, opowiadając historię swego życia w taki sam sposób, w jaki je przeżyła: we własnych słowach i na własnych warunkach.
Ciepła, mądra i odkrywcza – książka "Becoming" to zaskakująco intymny rozrachunek w wykonaniu kobiety wrażliwej i stanowczej, która konsekwentnie przerastała cudze oczekiwania. Jej opowieść potrafi natchnąć do tego samego.
Michelle Robinson Obama sprawowała funkcję Pierwszej Damy Stanów Zjednoczonych w latach 2009–2017. Po ukończeniu Uniwersytetu Princeton i Harvard Law School Michelle Obama rozpoczęła swoją karierę jako prawniczka kancelarii Sidley & Austin w Chicago, gdzie poznała przyszłego męża, Baracka Obamę. Następnie pracowała w biurze burmistrza Chicago, na chicagowskim uniwersytecie oraz w University of Chicago Medical Center. Założyła również chicagowską kapitułę organizacji Public Allies, która przygotowuje młodych ludzi do pełnienia służby publicznej. Państwo Obamowie aktualnie mieszkają w Waszyngtonie i mają dwie córki, Malię i Sashę.
Opis książki
 
 
 
Autor: Michelle Obama
Tytuł oryginalny: Becoming
Język oryginalny: angielski
Tłumacz: Żukowski Dariusz
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: biografia/autobiografia/pamiętnik
Rok pierwszego wydania: 2018
Rok pierwszego wydania polskiego: 2019
Liczba stron: 520
Czas trwania: 18h 25m
Lektor: Agata Kulesza
 
 
 
     O książce Michelle Obamy pt. "Becoming. Moja historia" słyszałam wielokrotnie i to w dużej mierze w samych superlatywach. Miałam ogromne obawy czy również ja będę w stanie zachwycać się treścią tak jak inni czytelnicy. Jednak wreszcie sięgnęłam po tę pozycję w formie audiobooka i w sumie nie żałuję, że koniec końców się na nią zdecydowałam.
     W tej pozycji Michelle Obama opisała w bardzo przystępny sposób swoją historię życia - od dzieciństwa do czasów gdy jej mąż zakończył prezydenturę. Samo jej życie według mnie w ogóle nie podlega ocenie, więc nie zamierzam oceniać treści jako takiej. Jednak moim zdaniem wszystko zostało bardzo dobrze przedstawione i była tu swego rodzaju ciągłość, dzięki czemu nie czułam się zagubiona podczas lektury. Pomimo moich obaw bardzo dobrze słuchało mi się historii autorki i z ogromnym zaciekawieniem zapoznawałam się z jej zmaganiami. Dla mnie ta pozycja jest pełna inspiracji i w pewien sposób zmotywowała mnie do pewnego rodzaju działania, aby nie poprzestać na laurach. Jedyne czego mogę żałować, to to, że zdecydowałam się na tę pozycję dopiero teraz.
     Styl jakim została napisana ta książka jest zaskakująco lekki w odbiorze. Jedną z moich obaw był ciężki język, przez który bardzo ciężko byłoby mi przebrnąć jednak całe szczęście pozytywnie się zaskoczyłam. Mam wrażenie, że udało się napisać tę pozycję bardzo lekkim piórem, dzięki czemu wręcz płynęło się przez treść. Jedynie mam pewien zarzut do lektorki - kilkukrotnie były błędnie wymawiane niektóre nazwiska czy niektóre nazwy z angielskiego. Co do innych aspektów nie mam żadnych zarzutów.
     "Becoming. Moja historia" to według mnie bardzo dobra pozycja, nie tylko dla osób interesujących się polityką. Dla niektórych, tak jak w moim przypadku, może być pewną inspiracją do działania, a inni znajdą tu dla siebie coś innego. Z czystym sercem mogę polecić tę pozycję, nawet osobom, które nie przepadają za autobiografiami.
     Moja ocena: 7/10.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails