poniedziałek, 24 lutego 2020

"Zawsze i na zawsze" Jenny Han


Lara Jean i Peter Kavinsky, para znana z filmowego hitu Netlixa "Do wszystkich chłopców, których kochałam" musi zmierzyć się jeszcze z wieloma przeciwnościami losu. Czy z każdą miłością musi tak być? I czy pierwsza miłość jest nazywana pierwszą, bo zawsze musi się skończyć?
Lara Jean i Peter kończą liceum. Stają przed wieloma ważnymi decyzjami. Co zrobią, jeżeli będą musieli się rozdzielić? Czy "środkowa" siostra Song powinna pójść w ślady Margot i za poradą ich mamy zerwać z chłopakiem? Wydaje się, że tego też chce mama Petera, która boi się, że jej syn zaprzepaści swoją szansę na sukces w dorosłym życiu.
Ostatni rok w rodzinie Song będzie pełen wrażeń. Chwile smutku i radości będą przeplatać się niczym popisowe fryzury Kitty. Tylko czy w jej przyszłości jest jeszcze miejsce na pierwszą miłość z czasów liceum?

Opis książki



Autor: Jenny Han 
Tytuł oryginalny: Always and Forever, Lara Jean 
Język oryginalny: angielski 
Tłumacz: Biernacka Matylda 
Kategoria: Literatura piękna 
Gatunek: dziecięca, młodzieżowa 
Forma: powieść 
Rok pierwszego wydania: 2017 
Rok pierwszego wydania polskiego: 2019 
Liczba stron: 376



     "Zawsze i na zawsze" to już trzeci i ostatni tom z serii zapoczątkowanej powieścią "Do wszystkich chłopców, których kochałam". Choć druga część, czyli "P.S. Wciąż cię kocham" nie zrobiła na mnie aż tak mocnego wrażenia, chciałam już skończyć tę trylogię i sprawdzić jak potoczą się losy bohaterów. Niestety to zakończenie nie jest dla mnie w pełni satysfakcjonujące...
     Ostatni rok w liceum to czas nauki, podejmowanie ważnych decyzji dotyczących przyszłości. Lara Jean oraz Peter wspólnie planują swoją przyszłość na wybranej przez nich uczelni. Jednak życie byłoby zbyt piękne, gdyby nie rzucane pod nogi kłody. Różne sytuacje w życiu rodziny Lary Jean mogą poważnie wpłynąć na jej związek z ukochanym. Zdaję sobie sprawę, że jest to młodzieżówka, czyli raczej z zasady skierowana do trochę młodszego czytelnika niż ja. Choć można trafić na perełki z tego gatunku, które można czytać w każdym wieku to w tym przypadku mam wrażenie, że jestem już na nią trochę za stara. Pomimo, że doskonale pamiętam co się u mnie działo na przełomie liceum i studiów, to jednak to co tutaj dostałam mogę określić jako "słodziutką teen dramę" i to w negatywnym znaczeniu. Zakończenie jest dla mnie przedstawione jako zbyt idealistyczne, a po wcześniejszych wydarzeniach w tej trylogii nie do końca miało racjonalne wytłumaczenie. Może niektórym da to miłą nadzieję na lepsze jutro i ogrzeje serducho, jednak życie jest trochę bardziej brutalne.
     Bohaterowie - mam wobec nich dość mieszane odczucia. Choć niektórych byłam w stanie polubić na początku serii tak w tym tomie powoli zaczynali mnie już drażnić. Odniosłam wrażenie, że na przestrzeni całej historii nie potrafili wyciągnąć wniosków z wcześniejszych wydarzeń. W okresie nastoletnim dwa czy trzy lata potrafią zrobić ogromną różnicę, jednak tutaj nie widać żadnej różnicy w dojrzałości bohaterów.
     Styl autorki nie uległ zmianie. Nadal jest lekko, łatwo i względnie przyjemnie, jednak nie widzę żadnego rozwoju w pisaniu - ani na lepsze ani na gorsze. Utrzymany jest ten sam przeciętny poziom. który nie wybija się niczym szczególnym na tle innych. Wydanie elektroniczne, które zakupiłam na jednym z bardziej znanych (chyba) portali z e-bookami, miało niestety kilka niedoróbek, takie jak podwójne słowa, czy nie zawsze wyjustowany tekst.
     Niestety po finałowym tomie serii spodziewałam się czegoś lepszego. Miałam nadzieję, że ta historia pozostanie w mojej pamięci na trochę dłużej, a po tym co tutaj dostałam czuję ogromne rozczarowanie. Z dobrze zapowiadającej się historii stała się do bólu przeciętna, przez co nie wiem czy kiedykolwiek będę miała ochotę do niej powrócić...
     Moja ocena: 5/10.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails