wtorek, 4 stycznia 2022

"Chorzy ze stresu. Problemy psychosomatyczne" Ewa Kempisty-Jeznach

 
Umysł i ciało pozostają w absolutnej symbiozie. Upraszczając - jeśli masz zdrowy umysł, to i twoje ciało ma się dobrze. I odwrotnie - kiedy ciało zdrowe, to i umysł jest w dobrej kondycji. Jednak są ludzie, u których opisana zależność nie występuje.
Każdy z nas tylko do pewnego momentu zachowuje kontrolę nad swoim ciałem i psychiką, a stres, którego doświadcza człowiek współczesny, sprawia, że granica między kontrolą a jej utratą jest cieńsza niż kiedykolwiek. Jej przekroczenie może objawić się chorobami psychosomatycznymi i autoimmunologicznymi.
Do tej pory chorobami cywilizacyjnymi nazywaliśmy nadciśnienie, otyłość i cukrzycę. Teraz dołączyły do nich nowe, które autorka nazywa: "chorobami wyzwań". Z chorobami cywilizacyjnymi mają jednak wspólny mianownik: są związane ze zmianą stylu życia. Z tym, że staliśmy się pokoleniem trzech krzeseł: biurowego, samochodowego i fotela przed telewizorem, a nasza dieta bazuje na produktach pełnych konserwantów, hormonów, wypełniaczy, które zmieniają mikroflorę jelitową.
Ewa Kempisty-Jeznach pokazuje, jak reaguje ciało człowieka na działania otaczającego nas świata. Stres, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym, zanieczyszczenie środowiska naturalnego, zaczynając od powietrza i wody pitnej, a skończywszy na spożywanym jedzeniu, zmieniły nasze zdrowie. Autorka opisuje na przykładach swoich pacjentów codzienną pracę współczesnego lekarza skonfrontowanego z nowym rodzajem chorób, zwanych psychosomatycznymi. Uchyla nam drzwi swojego gabinetu, ukazując, jak za różnymi objawami ciała pacjentów nie skrywa się choroba organiczna, tylko głośny krzyk duszy człowieka.
Tę książkę powinien przeczytać każdy, kto chce zrozumieć, jak działa jego ciało wobec współczesnych wyzwań, i nie chce przeoczyć pierwszych sygnałów psychosomatyki. Konsekwencją niedostrzeżenia tych zmian mogą być bowiem przedłużające się objawy bólowe, zespół wypalenia, a nawet depresja.
Opis książki
 
 
 
Autor: Ewa Kempisty-Jeznach
Język oryginalny: polski
Kategoria: Literatura naukowa i popularnonaukowa
Gatunek: nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
Forma: poradnik
Rok pierwszego wydania: 2021
Liczba stron: 192
 
 
 
     Książka pt. "Chorzy ze stresu. Problemy psychosomatyczne" Ewy Kempisty-Jeznach już od jakiegoś czasu chodziła mi po głowie i miałam chęć ją przeczytać. Co prawda nie jest to pozycja szeroko recenzowana i opiniowana wśród czytelników, jednak sam temat na tyle mnie ciekawił, że nie mogłam przejść obok niej obojętnie. Niestety nie do końca znalazłam tu to, czego się spodziewałam...
     Stres jest obecny w życiu każdego z nas i w mniejszym lub większym stopniu wpływa na nasze zdrowie. W tej pozycji mamy do czynienia z opisanymi różnymi przypadkami pacjentów, którym stres wpłynął negatywnie na różne strefy. Przyznam, że miałam nadzieję na bardziej naukowe podejście do tematu, a dostałam różne historie przedstawione w nieco anegdotyczny sposób. Całe szczęście autorka nie próbowała wmówić czytelnikom, że wszystko co złe to tylko wina stresu i nie odmawiała wykonywania różnych badań i przepisywania leków oraz wdrażania stosownego leczenia, lecz momentami odniosłam wrażenie jakby nie do końca była przekonana do tego co robi. Może to moje mylne wrażenie, choć próba podciągnięcia nowotworów czy niebezpiecznych guzów jakoby stres był czynnikiem je wywołującym nie do końca do mnie trafiła. Muszę jednak zaznaczyć, że ja nie jestem lekarzem, jednak spodziewałam się, że ewentualne zagadnienia, które będą budzić we mnie wątpliwości zostaną poparte naukowymi dowodami i badaniami w tym temacie a nie wyłącznie anegdotami z życia pacjentów, aby przekazać wiedzę nawet takim czytelnikom jak ja.
     Styl autorki jest w moim odczuciu bardzo lekki w odbiorze. Pomimo około medycznej tematyki, nie miałam problemu z zapoznawaniem się z treścią, choć przypuszczam, że jest to kwestia sposobu jej przedstawienia. Może gdyby było więcej naukowej terminologii i opisywanych badań miałabym większy problem z przebrnięciem przez tę pozycję, choć z drugiej strony, o ironio, właśnie tych medycznych aspektów nieco mi tu zabrakło. Co do e-booka dostępnego na Legimi nie mam żadnych zastrzeżeń a plik bardzo dobrze współpracował z moim czytnikiem Kindle.
     "Chorzy ze stresu. Problemy psychosomatyczne" to pozycja po której spodziewałam się czegoś nieco innego, ugryzienia tematu z innej perspektywy. Miałam nadzieję, że dostanę nieco więcej wiedzy, którą będę mogła wykorzystać w swoim życiu, a nie anegdoty z przypadków innych pacjentów. Niemniej jednak dla innych czytelników, którzy będą mieli wobec tej pozycji trochę odmienne oczekiwania niż ja, treść może być bardziej odkrywcza i trafić w czułe punkty.
     Moja ocena: 6/10.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails