sobota, 16 stycznia 2021

"Mitologia słowiańska" Jakub Bobrowski, Mateusz Wrona

 

„Mitologia słowiańska” Jakuba Bobrowskiego i Mateusza Wrony zabiera czytelników w fascynujący świat pradawnych Słowian oraz ich wierzeń. Autorzy, w oparciu o aktualne opracowania naukowe z dziedziny historii, religioznawstwa i językoznawstwa, w sposób barwny i pobudzający wyobraźnię prezentują sylwetki pradawnych bogów i herosów, jak również postaci słowiańskiej demonologii. Tym, co wyróżnia „Mitologię słowiańską” spośród innych dostępnych tego typu książek, jest przyjazny każdemu czytelnikowi język przedstawionych historii, pozbawiony naukowych, często trudno rozumianych terminów. Publikacja ta jest zbiorem fabularnych opowiadań ilustrujących treść słowiańskich mitów, jednak wszystkie kulturowo-historyczne składniki zawartych w niej tekstów – imiona bóstw i demonów, ich atrybuty i zachowania – zgodne są z wiedzą naukową. W połączeniu z atrakcyjną i przejrzystą formą narracji czyni to niniejszą książkę atrakcyjną nie tylko dla badaczy historii Słowian, ale także miłośników literatury fantasy, gier komputerowych i wszelkich działań mających charakter rekonstrukcji przeszłości. 
Opis książki
 
 
 
Autor: Jakub Bobrowski, Mateusz Wrona
Język oryginalny: polski
Kategoria: Literatura naukowa i popularnonaukowa
Gatunek: religioznawstwo
Rok pierwszego wydania: 2017
Liczba stron: 160
Czas trwania: 7h 11m
Lektor: Roch Siemianowski



     O mitologii greckiej czy rzymskiej mówi się wiele, nawet w szkołach to głównie ona jest omawiana na lekcjach. Niestety nasza mitologia słowiańska jest bardzo często pomijana i traktowana po macoszemu. Dlatego też, gdy zobaczyłam książkę pod tytułem "Mitologia słowiańska" Jakuba Bobrowskiego oraz Mateusza Wrony miałam ochotę ją przeczytać. Wiem, że dość długo zwlekałam, lecz stwierdziłam, że 2021 to najwyższy czas by wreszcie się z nią zaznajomić. Nie żałuję ani minuty jaką na nią poświęciłam.
     W tej pozycji mamy opowiadania, które przybliżają nam dawne wierzenia Słowian. Podzielona została ona na trzy części i każda z nich przedstawia różne etapy - od tworzenia świata aż po schyłek tych wierzeń i przyjęcia chrztu przez Polskę. Muszę przyznać, że słuchałam tych opowieści w formie audiobooka z ogromnym zainteresowaniem. Część z postaci była dla mnie całkowicie nowa, choć z niektórymi miałam styczność w innej formie, między innymi w powieściach Katarzyny Bereniki Miszczuk. Wiem, że to zupełnie inny kaliber, jednak dzięki temu było mi choć trochę łatwiej przyporządkować je w jakikolwiek sposób do akcji i roli jaką odgrywali. Miałam wiele obaw czy przypadnie mi do gustu treść, jednak całe szczęście się nią nie zawiodłam. W intrygujący sposób można choć trochę poznać dawne wierzenia Słowian, które niestety coraz bardziej mam wrażenie, że są zapominane i omijane. Choć sama końcówka była dla mnie już nieco bardziej nużąca aniżeli początek i 'środek', to jednak zapoznawanie się z treścią było dla mnie ogromną przyjemnością.
     Styl autorów bardzo przystępny w odbiorze. Nie odczułam żadnych nierówności i gdyby nie fakt, że mamy dwa nazwiska na okładce nie wpadłabym na to, że ta pozycja stworzona została przez dwie osoby. Również lektor odwalił kawał dobrej roboty i naprawdę dobrze mi się słuchało tej pozycji w jego wykonaniu. Mam nadzieję, że trafię jeszcze kiedyś na niego w którymś audiobooku.
     "Mitologia słowiańska" to według mnie naprawdę dobra pozycja z którą warto się zapoznać. Ja ze swojej strony żałuję jedynie, że zrobiłam to tak późno. Dla mnie lektura tej pozycji była ogromnym pozytywnym zaskoczeniem i mam nadzieję, że kiedyś znajdę trochę czasu by móc sięgnąć po nią ponownie.
     Moja ocena: 7/10.

2 komentarze:

  1. Uwielbiam wszelkie mitologie, a tą słowiańską wręcz kocham. Aż dziwne, że jeszcze nie sięgnęłam po tę propozycję. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że ta pozycja spełni twoje oczekiwania :).

      Usuń

Related Posts with Thumbnails