poniedziałek, 10 sierpnia 2020

"Ostatnia noc Olivii" Christina McDonald

Poszukiwanie prawdy. Lata kłamstw.
Wczesnym rankiem Abi Knight budzi telefon, którego żadna matka nigdy nie chciałaby odebrać. Jej nastoletnia córka, Olivia, spadła z mostu. Doszło do śmierci mózgu. Okazuje się jednak, że dziewczyna jest w ciąży i aby ratować dziecko, lekarze muszą zostawić ją podłączoną do aparatury podtrzymującej życie. Wtedy Abi dostrzega siniaki na nadgarstkach córki. Gdy niespodziewanie policja uznaje, że to był wypadek, Abi postanawia dowiedzieć się prawdy. Zrozpaczona i pełna bólu odkrywa szczegóły życia córki. Czy to naprawdę był wypadek? A może stało się coś o wiele gorszego?
Christina McDonals snuje pełną napięcia i porywającą opowieść o skomplikowanych relacjach, wyniszczających kłamstwach oraz potędze matczynej miłości. Zestawienie teraźniejszości opisanej z perspektywy matki i przeszłości widzianej oczami Olivii, która dążyła do okrycia rodzinnych sekretów, zmusza nas do zadania sobie pytań: Jak dobrze znasz swoje dziecko? Jak dobrze twoje dziecko zna ciebie?
Opis książki



Autor: Christina McDonald 
Tytuł oryginalny: The Night Olivia Fell 
Język oryginalny: angielski
Kategoria: Literatura piękna 
Gatunek: thriller/sensacja/kryminał 
Forma: powieść 
Rok pierwszego wydania: 2019 
Rok pierwszego wydania polskiego: 2019 
Liczba stron: 336 
Czas trwania: 9h 48min 
Lektor: Joanna Domańska, Anna Szawiel



     O książce "Ostatnia noc Olivii" nie słyszałam zbyt wiele, jednak zaintrygował mnie opis i postanowiłam dać jej szansę. Nie byłam pewna czy kolejny thriller czy kryminał to dobry pomysł jednak ciekawość tego w jaki sposób zostanie tu przedstawiony poruszany temat zwyciężyła. Choć nie jestem całkowicie zachwycona tą pozycją to jednak czas podczas lektury spędziłam całkiem przyjemnie.
     Pewnego ranka Abi dostaje telefon z informacją, z jaką raczej nikt nie chciałby się zmierzyć... Jej córka spadła z mostu i doszło do śmierci mózgu, jednak z powodu ciąży dziewczyny aparatura nadal podtrzymuje ją przy "życiu". Choć na pierwszy rzut oka wygląda to na wypadek to jednak Abi nie może się z tym pogodzić. Z biegiem czasu na światło dzienne wychodzą nowe informacje rzucające zupełnie inne światło na całą sprawę. Niestety akcja tej powieści rozwija się dość leniwie i zajęło mi trochę czasu zanim w pełni wgryzłam się w jej treść. Jednak gdy już się rozkręciło to wreszcie byłam w stanie czerpać przyjemność z wysłuchiwania tej historii w audiobooku. Pomimo, że zakończenia domyśliłam się już mniej więcej w połowie książki to nie odebrało mi to koniec końców  'radości' z samej lektury. Moim zdaniem bardzo ciekawie zostały tu poruszone relacje między matką a córką. Pomimo, że jest to thriller, to jednak nie zabrakło tu właśnie tematów, które mogą zmusić niektórych do refleksji nad relacjami międzyludzkimi i nad tym dlaczego nie warto zatajać niektórych dość ważnych informacji we własnej rodzinie.
     Bohaterowie niestety mnie nie zachwycili. Mam wrażenie, że żadna z postaci nie została tu w pełni idealnie wykreowana. Na początku ciężko było mi się połapać kto kim jest w tej historii i co takiego właściwie do niej wnosi. Niestety z żadną z postaci z którą mamy tu do czynienia nie byłam w stanie w pełni się zżyć. Choć część zdarzeń w ich życiu wywołała we mnie jakieś emocje, tak nie byłam w stanie całkowicie poddać się fali tym towarzyszącym im uczuciom.
     Styl autorki całkiem lekki i przyjemny w odbiorze, jednak czegoś mi zabrakło bym w pełni była w stanie docenić to w jaki sposób stworzyła tę historię. Przynajmniej początkowo coś mi zgrzytało, lecz później przyzwyczaiłam się do sposobu prowadzenia narracji. Natomiast dwie lektorki bardzo dobrze wykonały swoją pracę, choć nie zawsze byłam w stanie rozróżnić ich głosy i to którego bohatera historię w danym momencie czytają.
     "Ostatnia noc Olivii" to momentami mroczny thriller, przy którym wbrew pozorom można dobrze spędzić swój czas. Mam wrażenie, że pomimo mojego psioczenia jest to jedna z lepszych powieści w tym gatunku z jaką ostatnio przyszło mi się zmierzyć. Nie jest idealnie, lecz jeśli ktoś dopiero zaczyna swoją przygodę z tego typu literaturą może okazać się strzałem w dziesiątkę.
     Moja ocena: 6/10

2 komentarze:

Related Posts with Thumbnails