poniedziałek, 23 sierpnia 2010

„Ania z Zielonego wzgórza” Lucy Maud Montgomery





„Ania z Zielonego Wzgórza to początek liczącego aż 10 tomów cyklu powieściowego pióra Lucy Moud Montgomery. Rudowłosa, piegowata Ania, błąka się po domach dziecka i kolejnych rodzinach zastępczych, by w końcu, przez pomyłkę, trafić na Zielone Wzgórze, pod skrzydła rodzeństwa Cuthbert - Maryli i Mateusza. Z pozoru bardzo zasadniczy nowi opiekunowie, w rzeczywistości są kochani i jedyni na świecie. To u nich Ania Shirley znajduje dom…”






Autor: Lucy Maud Montgomery
Tytuł oryginalny: Anne of Green Gables
Język oryginalny: angielski
Tłumacz: Bernsteinowa Rozalia
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: literatura dziecięca/młodzieżowa 
Forma: powieść
Rok pierwszego wydania: 1908 
Rok pierwszego wydania polskiego: 1912




   Chyba wszyscy znają losy piegowatej, rudej Ani. A ja dopiero dziś po raz pierwszy w całości przeczytałam ta książkę. W wieku 19 lat… Pomimo swojego wieku sądzę, że książka ma swój urok. Opisy są tak szczegółowe, że każdy może sobie wyobrazić to wszystko co widzą oczy głównej bohaterki. Wraz z Anią przeżywałam wszystkie jej radości oraz smutki. Niby banał ale zazwyczaj trudno wzbudzić we mnie ‘głębsze’ emocje za pomocą literatury. Tej książce się udało. Żałuję, że dopiero teraz po nią sięgnęłam.
   Sądzę, że wezmę się za kolejne książki opowiadające o losach Ani. A na pewno i nie raz powrócę do tej, ‘podstawowej’ części.
   Moja ocena: 9/10 – niestety niektóre opisy były zbyt długawe i przez to ‘nudnawe’, co nie zmienia faktu, że jest to piękna książka którą trzeba przeczytać- i zrobić to na pewno wcześniej niż ja ;)

5 komentarzy:

  1. Bardzo podobała mi się ta książka. Również uważam, że opisy są nieco za długie.
    Pozostałe książki z serii o Ani nie są tak fajne jak pierwsza część, ale myślę, że są warte przeczytania.

    [ http://czytajac.blox.pl/html ]

    OdpowiedzUsuń
  2. Pamiętam, że ta książka od początku mnie zachwyciła (cała seria już trochę mniej), jeszcze nie raz zapewne do niej wrócę ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kocham serię o Ani. Moja ulubiona książka. Też się do niej późno zabrałam, ale myślę, że to dobrze, bo nie była bym w stanie jej odpowiednio wtedy docenić :) Koniecznie obejrzyj film reżyserii Kevina Sullivana! http://www.filmweb.pl/film/Ania+z+Zielonego+Wzg%C3%B3rza-1985-95415
    (są dalsze części, które kończy 'Ania na wojnie') Bardzo, bardzo polecam! ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam. I tu nic więcej nie napiszę, natomiast... uważam, że książka ta jako lektura w 5 klasie podstawówki to nieporozumienie. Zdecydowanie jakieś 2 lata za wcześnie, no i w ogóle jako lektura dla chłopców...? Obowiązkowa literatura powinna być bezpłciowa, a seria o Ani jest typowo dziewczyńska. Klasyka, ale czy naprawdę chłopcy muszą ją znać?
    A w temacie polecę też genialne słuchowisko, oparte na dwóch pierwszych częściach serii - świetne. Filmy też oglądałam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Książki mojego dzieciństwa, cała Montgomery..ech:)
    Aczkolwiek moją ulubioną książką tej autorki zawsze był Błękitny Zamek:) polecam, nie tylko dzieciom:)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails