niedziela, 11 grudnia 2016

"Moje serce i inne czarne dziury" Jasmine Warga

Szesnastoletnia Aysel, miłośniczka fizyki i muzyki klasycznej, obsesyjnie planuje własną śmierć. Jej ojciec dopuścił się brutalnej zbrodni, która wstrząsnęła całym miasteczkiem, matka nie może na nią patrzeć, bo obecność córki przypomina jej o przeszłości, zaś koledzy i koleżanki z klasy obgadują ją za plecami przy każdej możliwej okazji… Aysel jest gotowa zamienić swoją energię w nicość. Dziewczyna ma tylko jeden problem: nie jest pewna, czy starczy jej odwagi, by to zrobić. Wszystko zmienia się, gdy odkrywa stronę internetową, na której ogłaszają się partnerzy do samobójstwa. Użytkownik o nazwie FrozenRobot, a w rzeczywistości zmęczony własną rodzinną tragedią nastolatek imieniem Roman, szuka kogoś, z kim będzie mógł odebrać sobie życie. Chociaż Aysel i Roman nie mają ze sobą nic wspólnego, nowa znajomość zaczyna wpływać na dwoje nastolatków w nieoczekiwany sposób. W miarę zbliżania się wyznaczonej daty samobójstwa Aysel zaczyna wątpić, czy to naprawdę najlepsze rozwiązanie. Będzie musiała wybierać między własnym pragnieniem śmierci a próbami przekonania partnera, aby pozostali przy życiu. Tyle że Romana nie tak łatwo przekonać…
Opis książki




Autor: Jasmine Warga
Tytuł oryginalny: My Heart and Other Black Holes
Język oryginalny: angielski
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: dziecięca, młodzieżowa
Forma: powieść
Rok pierwszego wydania: 2015
Rok pierwszego wydania polskiego: 2016
Liczba stron: 312



     Książka po raz pierwszy wpadła mi w ręce w Biedronce. Zaintrygował mnie tytuł lecz niestety poziom zniszczenia, akurat tamtego egzemplarza co widziałam, skutecznie zniechęcił mnie do zakupu. Gdy tylko powróciłam do domu zakupiłam tytuł w wersji elektronicznej. Miałam nadzieję na dobrą, mroczną książ, która zmusi mnie do refleksji. Czy w tym przypadku moje chciejstwa aby na pewno zostały spełnione?
     Początkowy opis zabrzmiał zachęcająco. Główna bohaterka na forum w internecie znajduje partnera do samobójstwa. Pierwsza połowa książki, która rozwijała się intrygująco i bardzo mrocznie, wciągnęła mnie. Była owiana tajemnicą, dzięki czemu aż chciało się czytać dalej. Niestety im dalej brnęłam to robiło się coraz bardziej cukierkowo. Niestety nie za bardzo spodobał mi się ten miłosno-radosny kierunek w którym poszła autorka. Miałam nadzieję na mroczną książkę z mocnym akcentem. Tak mocnym akcentem, który wstrząsnąłby czytelnikiem, zmusiłby do pozostania myślami przy tematyce przez dłuższy czas po lekturze. Dostałam natomiast dobrze zapowiadającą się fabułę zepsutą miłosnymi rozważaniami nastolatków, które nie potrafią się zdecydować czego tak naprawdę oczekują od życia. Miotają się od jednej do drugiej strony nie potrafiąc podjąć konkretnej decyzji.
     Bohaterowie tak jak fabuła tej książki - w drugiej połowie pozycji spadali w dół po równi pochyłej. O ile jeszcze początkowo mogli zaintrygować swoją osobą czytelnika, tak im dalej w las tym gorzej. Stawali się coraz bardziej rozmemłani, bez charakteru, który by wybił ich jakoś na tle innych. Również pod tym względem jestem niestety zawiedziona.
     Styl autorki bardzo lekki, dzięki czemu można bardzo szybko zaznajomić się z jej książką. Język jakim posługiwała się pisarka był skierowany jakby bardziej do nastolatków. Odniosłam wrażenie jakby pisarka nie brała w ogólę pod uwagę, że również inne grupy mogą sięgnąć po tę pozycję. Samo wydanie natomiast bardzo dobrze zrobione. To chyba najlepszy element w całej książce, który mnie nie zawiódł. Może dlatego, że jest to wydanie elektroniczne? Czcionkę i oświetlenie można w końcu sobie zmieniać do woli :).
     "Moje serce i inne czarne dziury" to jedna z tych pozycji, które można przeczytać i zapomnieć, gdyż zbyt wiele nie zmienią one w naszym życiu. Może i porusza bardzo trudny temat, jednak sposób w jaki został pociągnięty zrobił z tego leciutką i nic nie wnoszącą miłosną historyjkę. A szkoda.
     Moja ocena: 5/10.

2 komentarze:

  1. Kolejna książka o samobójstwie :) Nie wiem czy się skusze, skoro jest to powieść, która nie wnosi nic znaczącego i nie jest godna zapamiętania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może na młodszych osobach niż ja zrobi ta pozycja wrażenie, ale osobiście czytałam już wiele książek dużo lepszych :).

      Usuń

Related Posts with Thumbnails