sobota, 17 marca 2018

"Dziewiętnaście minut" Jodi Picoult



Siedemnastoletni Peter Houghton przez lata był obiektem szykan rówieśników. Porzuciła go nawet najlepsza przyjaciółka, Josie Cormier, na rzecz grupy najpopularniejszych dzieciaków w szkole, które należały do najzagorzalszych prześladowców Petera. W końcu dochodzi do przesilenia - jeden szczególny akt okrucieństwa popycha chłopaka do czynu, który zmieni życie wielu mieszkańców jego rodzinnego miasteczka.
Dziewiętnaście minut zemsty Petera wpłynie znacząco na życie - także zawodowe - sędzi Alex Cormier, której córka, Josie, znalazła się w samym centrum dramatycznych wydarzeń; natomiast Lacy i Lewis Houghton, rodzice nastolatka, znajdą się niemal dosłownie w kręgu piekła. 

Opis książki







Autor: Jodi Picoult
Tytuł oryginalny: Nineteen Minutes
Język oryginalny: angielski
Tłumacz: Kasterka Katarzyna
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: literatura zagraniczna
Forma: powieść
Rok pierwszego wydania: 2007
Rok pierwszego wydania polskiego: 2009
Liczba stron: 688



     Książki Jodi Picoult mają to do siebie, że poruszają ważną tematykę w taki sposób, że nie sposób się od nich oderwać. Mając dłuższą chwilę podczas choroby, postanowiłam zabrać się za "Dziewiętnaście minut" tej autorki. Obawiałam się, że może ona być trochę za ciężka na ten czas ale czego się nie robi dla swojej jednej z ulubionych pisarek. Całe szczęście treść była na tyle dobra i nie żałuję, że sięgnęłam po tę pozycję.
     Siedemnastoletni Peter, szykanowany przez lata chłopak, wreszcie nie wytrzymuje i rozpętuje masakrę w swojej szkole. W przeciągu dziewiętnastu minut może zdarzyć się wiele, zarówno dobrego jak i złego. Jednak nikt nie chciałby się znaleźć w samym środku wydarzeń, które nastąpiły w tym liceum. Książka porusza tematy, które każdy nastolatek powinien przemyśleć. Przemoc, znęcanie się psychiczne i fizyczne nad innymi i to do czego takie zachowanie może doprowadzić. Moim zdaniem to właśnie taka powieść powinna być omawiana w szkołach jako lektura, a dobry nauczyciel odpowiednio ją przeanalizować i wyczulić na niektóre zachowania młodzieży. Jednym minusem w twórczości autorki może być pewna powtarzalność schematów, gdyż poruszany jest ważny i trudny temat, który w końcu trafia do sądu. "Dziewiętnaści minut" to już któraś z kolei pozycja Jodi Picoult z jaką miałam styczność i ma właśnie takie poprowadzenie akcji.
     Bohaterowie zostali bardzo dobrze wykreowani. Możemy część z nich nienawidzić a zarazem zrozumieć niektóre zachowania, dlaczego postąpili tak a nie inaczej. Każda postać włożyła swoją cegiełkę tworząc taką a nie inną powieść, która powinna pozostać w pamięci na dłużej. Pomimo dużej ilości bohaterów nie mieszają się ze sobą, gdyż wszyscy mają w sobie coś na tyle charakterystycznego, aby móc ich rozróżnić w tym zamęcie od pozostałych.
     Styl autorki mi odpowiada i nie mam mu nic do zarzucenia. Nie było żadnych zbędnych opisów, które by mnie nudziły, a lekkość pióra pozwala zatopić się w lekturze na długie godziny. Każde zdanie wydawało się mieć sens i prowadzić do zakończenia. Gdyby nie moje zmęczenie chorobą, książkę, pomimo jej objętości, mogłabym przeczytać w dość krótkim czasie. Gdyby nie pewna schematyczność o której wspomniałam wcześniej, mój zachwyt byłby jeszcze ogromniejszy niż jest w tym momencie.
     Na swojej półce mam wydanie w wersji papierowej. Niestety, przynajmniej moim zdaniem, zbrodnią jest klejenie stron, które jest wykorzystywane w przypadku tak grubych książek. Nie lubię tego rozwiązania nawet w tych cienkich powieściach ale w tym przypadku moja złość na ten aspekt jest jeszcze większa. Przy każdym otwarciu książki miałam obawy, że nawet przez przypadek coś jej zrobię a kartki rozlecą się po całym pokoju. Do innych aspektów tego wydania papierowego nie mam nic do zarzucenia. Pozycja wydana schludnie, bez rażących czytelnika błędów, a sam papier nie był zbyt biały aby w znaczący sposób męczyć oczy podczas czytania.
     Uwielbiam twórczość Jodi Picoult i całe szczęście również i ta pozycja mnie nie zawiodła pod względem treści. Moim zdaniem jest warta uwagi i poświęcenia na nią czasu. Przyjemność z lektury jaką miałam, co może być absurdalne biorąc pod uwagę tematykę, jest nie do opisania. Jeśli jeszcze nie czytaliście tej książki to serdecznie polecam jej nadrobienie.
     Moja ocena: 8/10.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails