czwartek, 5 lipca 2012

„Drugi oddech” Philippe Pozzo di Borgo

     Na podstawie wątków tej opowieści powstał film NIETYKALNI (2011) w reżyserii Oliviera Nakache'a i Erika Toledano. Film przedstawia historię przyjaźni Philippe'a Pozzo di Borgo, francuskiego arystokraty, i Algierczyka z marginesu - w książce autor opisuje całe swoje barwne życie, wypełnione walką z licznymi przeciwnościami losu.
     Philippe jako młody człowiek żyje w złotej klatce, jest wybrańcem fortuny. Stopniowo się to zmienia, gdy ukochana żona Béatrice traci kolejne dzieci i zaczyna chorować na raka. Ciągu dramatów życiowych dopełnia jego wypadek na paralotni, który przykuwa go do wózka, Philippe zatrudnia wtedy do opieki Abdela, złodziejaszka i podrywacza z paryskich blokowisk. W zwykłych okolicznościach obaj pozostaliby na zawsze w swoim świecie. Ich wspólne zmagania z cierpieniem i utratą bliskich pozwalają z cała ostrożnością ujrzeć podstawowe wartości, niezależnie od podziałów społecznych. Piękna, poetycka opowieść o paradoksach losu, zabawnym zderzeniu kultur, sile przyjaźni i miłości, potędze wiary.
Tył książki



Autor: Philippe Pozzo di Borgo
Tytuł oryginalny: Le second souffle suivi du Diable gardien
Język oryginalny: francuski
Tłumacz: Geppert Beata
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: biografia/autobiografia/pamiętnik
Rok pierwszego wydania: 2011
Rok pierwszego wydania polskiego: 2012
Liczba stron: 256

     Po ową książkę sięgnęłam w empiku tylko z jednego powodu. Mianowicie, na jej podstawie powstał film "Nietykalni". Bardzo dużo dobrego o nim słyszałam, a jako, że jestem zwolenniczką czytania najpierw książek a dopiero później oglądania ekranizacji przygarnęłam ją do siebie.  
     Wydanie tej książki zostało wznowione właśnie ze względu na wyżej wspomnianą ekranizację. Zostały jednak dodane w tym nowym wydaniu dodatkowe rozdziały. Pojawił się rozdział "Diabeł stróż". To właśnie na nim oparty jest film. Zawarta nowa treść w pozycji jest kontynuacją historii zawartej w poprzednim wydaniu.
      Pozycja opowiada historię autentyczną. Sam autor występuje również jako bohater książki. Co prawda wiele faktów mogło być pominiętych ale pisarz o tym wspomniał w przedmowie oraz udzielił czytelnikom wyjaśnienia. Przedstawiona jest naprawdę wzruszająca historia o miłości, nadziei oraz przyjaźni. Ukazuje jak wiele jesteśmy dla kogoś poświęcić gdy nam na danej osobie zależy. Daje ona wiele do przemyślenia nad własnym postępowaniem. Dla niektórych może dać siłę oraz motywację. Udowodni, że nie warto w ciężkich sytuacjach się od razu poddawać. Pomimo wielu wzlotów i upadków, wielu przeciwności losu można żyć dalej. Może stwierdzenia trochę błahe ale akurat może komuś pomoże w życiu.
     Niestety cała pozycja nie jest tak idealna jak mogłaby się wydawać. Styl autora dość chaotyczny. Teoretycznie występuje tutaj podział na części i rozdziały. Jednak jak dla mnie dane rozdziały momentami nie miały spójnych elementów. Mam wrażenie, że czasami miało miejsce podejście "zapychania stronami". Niektóre momenty na prawdę ciężko mi się czytało natomiast inne po prostu przeleciały nawet nie wiem kiedy :). 
      Przeszkadzała mi jeszcze jedna rzec. Pomimo, że jestem osobą wierzącą, jak dla mnie zbyt dużo było upchniętych w tej pozycji cytatów z Biblii. Wiem, że w trudnych momentach również wiara jest potrzebna ale nie jest konieczne takie jej 'manifestowanie'. 
     Niestety nie mam zbyt dużej możliwości porównań do innych pozycji z tej kategorii. Rzadko kiedy sięgam po jakiekolwiek autobiografie czy podobnego typu książki. Jednak ta została przedstawiona w ciekawy sposób i zapewne bardziej zainteresuje się tym gatunkiem.
     Dałam za nią ok. 35 zł i pomimo niektórych minusów nie żałuję wydanych pieniędzy. Co prawda nie jest w twardej oprawie ale ma tzw. skrzydełka więc mam nadzieję, że za szybko nie powinna się zniszczyć. Kiedyś na pewno do niej wrócę.
     Moja ocena: 8/10.  
     PS. Doczytałam, że tytuł filmu nie do końca brzmi tak jak powinien - powinno być "Niedotykalni" zamiast 'Nietykalni'. Bierze się to ze specyfiki choroby, która dotknęła pisarza. 

2 komentarze:

  1. O, ciekawa sprawa z tym tytułem - jednak do różnych niedociągnięć w polskich tłumaczeniach już dawno się przyzwyczaiłam.

    Co do samej książki, również mam na nią wielką ochotę przez wzgląd na film, który cieszy się ostatnio sporą popularnością. Podobnie jak Ty, jestem za zachowywaniem prawidłowej kolejności, czyli czytaniem -> oglądaniem, a nie na odwrót.

    Tyle tylko, że nadmiar cytatów biblijnych trochę mnie odstrasza. Przywykłam już, że tacy, jak ja - agnostycy (czy nawet ateiści) - znają Biblię lepiej od osób wierzących, ale nie znaczy to, że jestem w stanie przebrnąć przez książkę naładowaną religijnymi odwołaniami. Z tego też względu przez Ciebie/dzięki Tobie stawiam przy tym tytule spory znak zapytania. Fajnie by było, gdybyś przedstawiła również film i zestawiła go z książką, żebym wiedziała, czy warto męczyć się z książką dla filmu, który może nie być tego wart ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię książki o ludziach, którzy pokonują życiowe trudności. Chciałabym przeczytać tą pozycje właśnie dlatego. Potrzebuje nutki optymizmu :>

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails