poniedziałek, 30 kwietnia 2012

"Fantastyczne samobójstwo zbiorowe" Arto Paasilinna





Dyrektor Onni Rellonen i pułkownik Hermanni Kemppainen przypadkowo wchodzą do tej samej stodoły, by popełnić samobójstwo. Jednak postanawiają je odłożyć, zamieszczają ogłoszenie w gazecie i zbierają grupę osób, podobnie jak oni zniechęconych do życia. W końcu wyruszają autokarem w zwariowaną podróż po Europie, chcąc znaleźć odpowiednie miejsce na zrealizowanie ponurego zamiaru. 
"Fantastyczne samobójstwo zbiorowe" (Hurmaava joukkoitsemurha, 1990 r.) jest, mimo przewrotnego tytułu, powieścią pogodną i pełną nadziei. Chociaż opowiada o prawdziwych problemach ludzkich, to wprawia w dobry humor i wywołuje szczery śmiech.







Autor: Arto Paasilinna
Tytuł oryginalny: Hurmaava joukkoitsemurha
Język oryginalny: fiński
Tłumacz: Kojro Bożena
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: literatura współczesna zagraniczna
Forma: powieść
Rok pierwszego wydania: 1990
Rok pierwszego wydania polskiego: 2007
Liczba stron: 256 


     Książka dość specyficzna. Dostałam ją w prezencie z pewnego forum już jakiś czas temu, jednak nie mogłam się przemóc i jej przeczytać. Muszę przyznać, że duży plus należy się za temat dość wydawałoby się, że banalny - samobójstwo, ale pierwszy raz spotkałam się z tym zjawiskiem popełnianym "zbiorowo". Książka pisana przyjemnym językiem, czyta się ją dość szybko (jeśli nie wnika się dokładnie w nazwy fińskich miejscowości i nazwiska :P). 
     Jednak znajdą się również i minusy. Pomimo, że sam temat powieści jest dość ciekawy to przedstawienie już nie całkiem. Miałam wrażenie, że w książce opisane jest jedynie jak zbiorowisko samobójców jeździ autobusem i chleje procenty do upadłego. Kilka razy próbują popełnić to swoje samobójstwo a jednak udaje się to jedynie nielicznym jednostkom z grupy...
     Moja ocena: 5/10. Dla mnie sama idea ma dość dobry potencjał, jednak ze względu na przedstawienie dość nijaka ocena.

2 komentarze:

  1. Mimo kilku krytycznych ocen nadal mam zamiar przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. no tematyka ciekawa, nie powiem, zwłaszcza że mam w rodzinie kilki samobójców.
    Jak znajdę to kiedyś może przeczytam:D

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails