niedziela, 20 października 2013

"Pętla" Erica Spindler

Nastoletnia Jane Killian, potrącona przez motorówkę, cudem uniknęła śmierci. Po serii operacji plastycznych, w końcu może zapomnieć o tym strasznym wydarzeniu. Wreszcie może cieszyć się pełnią życia. Jest spełnioną artystką, której rzeźby coraz częściej doceniane są przez krytyków sztuki. Z mężem, doktorem Ianem Westbrookiem, oczekują z niecierpliwością narodzin pierwszego dziecka. Czego chcieć więcej?

Szczęście pryska, gdy Ian staje się głównym podejrzanym w sprawie o brutalne morderstwo. Jane najpierw wierzy w niewinność męża, lecz w miarę jak toczy się śledztwo, narastają w niej wątpliwości. Co więcej, niespodziewanie powraca też koszmar z przeszłości. Jane dostaje anonimowe listy i zaczyna wierzyć, że pochodzą od człowieka, który z premedytacją przed laty spowodował wypadek na jeziorze. Musi stawić czoło przerażającej prawdzie. Jej dręczyciel wie o niej wszystko, a co gorsza – zna jej najgłębiej skrywane lęki. I z pewnością bezlitośnie wykorzysta je, by zabić Jane.




Autor: Erica Spindler 
Tytuł oryginalny: See Jane Die
Język oryginalny: angielski
Tłumacz: Puławski Krzysztof
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: thriller/sensacja/kryminał
Forma: powieść
Rok pierwszego wydania: 2004
Rok pierwszego wydania polskiego: 2005
Liczba stron: 480



     Przeczytałam już kilka książek tej autorki i przy każdej nadarzającej się okazji powracam do jej książek, ponieważ wiem, że się nie zawiodę. I tak było również i w tym przypadku. Warto na początku wspomnieć, że książka "Pętla" jest również wydana pod innym tytułem - "Zabić Jane". Nie do końca wiem co zabieg wydawania tej samej książki pod dwoma różnymi tytułami miał na celu, jednak teraz będę musiała uważać, żeby nie zakupić dwóch takich samych egzemplarzy ;). 
     Fabuła na prawdę ciekawa. Musiałam jednak szukać innego opisu książki niż ten znajdujący się z tyłu, gdyż zdradzał za dużo elementów fabuły. Całe szczęście najpierw ją po prostu zgarnęłam z półki w bibliotece i wzięłam za czytanie, a dopiero później przeczytałam opis ;). Moim zdaniem, akcja trzyma w napięciu. Wiadomo, że w kryminałach pierwszy podejrzany prawie nigdy nie jest winny ale też dopiero pod koniec dowiedziałam się kto był prawdziwym mordercą. Osobiście była to dla mnie pewna niespodzianka. Wszystko działo się sprawnie, akcja przechodziła "płynnie", nie było nudnych "zastojów", które zniechęcałyby czytelnika do pozycji. 
     Bohaterowie bardzo dobrze nakreśleni. Właściwie nikt nie był irytujący, zniechęcający przez to do pozycji czy zupełnie nijaki. Każda osoba występująca w powieści wprowadzała pewien zaskakujący element, każda ich przygoda była wciągająca. O niektórych postaciach można diametralnie zmienić zdanie - dobrzy bohaterowie mogą stać się tymi złymi i odwrotnie. I tak czasem kilka razy.
     Wydanie - moją zmorą w książkach, które wypożyczam z biblioteki są klejone strony. Możecie uznać to za nudne, że się ciągle w tej kwestii powtarzam ale mnie osobiście strasznie irytuje jak kartki powieści zaczynają żyć własnym życiem i "latają" nie trzymając się miejsca w którym powinny się znajdować. Jeszcze sposób dzielenia, przenoszenia końcówek wyrazów do kolejnej linijki. Na prawdę mnie inaczej uczyli, chociaż może się mylę i będę musiała sobie przypomnieć program ucznia trzeciej klasy podstawówki. Co do reszty nie mam zastrzeżeń. 
     Erica Spindler jest moim zdaniem na prawdę dobrą autorką. Pewnie jeszcze kilka z jej pozycji pozostało mi do przeczytania, za które zabiorę się z wielką chęcią jak zobaczę w bibliotece albo księgarni ;). Powieść "Pętla" to na prawdę wciągająca pozycja na każdą porę dnia czy nocy. Z czystym sercem polecam.
     Moja ocena: 9/10


"Kobiety są bardziej mściwe, chociaż rzadziej posuwają się do morderstwa."*

Coś w tym zdaniu jest prawdziwego. Przynajmniej odnośnie mściwości ;). Możliwe, że część kobiet będzie zaraz tym zdaniem oburzona aczkolwiek z przymrużeniem oka można się na tę prawdę zgodzić :). 

*Spindler Erica, Pętla, Mira, Warszawa 2005, s.325.

10 komentarzy:

  1. Bardzo lubię kryminały, ale książek tej autorki nie miałam okazji czytać. Myślę, że to się zmieni :) Pozdrawiam i zapraszam do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja również jeszcze nic tej autorki nie czytałem, ale zapowiada się interesująco :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mnie generalnie nie musisz polecać tej autorki. Uwielbiam ją.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak się już jedną książkę tej autorki przeczytało to chce się więcej :).

      Usuń
  4. Lubię twórczość pani Erici. Obecnie czytam Ślepą zemstę i póki co jestem jak najbardziej na tak :) Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Ślepej zemsty" jeszcze nie czytałam ale jak uda mi się tę książkę dorwać to z chęcią przeczytam :)

      Usuń
  5. Tej książki jeszcze nie czytałam, ale powieści Ericki Spindler bardzo lubię :)

    naczytane.blog.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. Raz się na taki zabieg nabrałam, kupując dwie niemal identycznie książki Marty Fox, którą w latach nastoletnich uwielbiałam. Podobnie zdziwiłam się dlaczego Burza z krańców ziemi została wydana pod nieco zmienionym tytułem - i prawie się nabrałam. Także nie rozumiem tego zabiegu. Ale jak nie wiadomo o co chodzi, chodzi o pieniądze... Lub o wierniejsze tłumacznie. Bo w końcu co ma pętla do See Jane Die ;) A tą książką też mnie zainteresowałaś. Łatwiej będzie po nią sięgnąć, gdy przypadkiem ją gdzieś zobaczę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogólnie jeśli zobaczysz gdzieś książki tej autorki to bierz :). Jeśli lubisz kryminały to mam nadzieję, że ci się spodoba.

      Usuń

Related Posts with Thumbnails