sobota, 18 maja 2013

"Emma i ja" Elizabeth Flock


Nie da się zapomnieć świata widzianego oczami tej małej dziewczynki...
Ośmioletnia Carrie Parker jest podobna do innych dziewczynek w jej wieku. Chodzi do szkoły, lubi się bawić, lubi też sobie pomarzyć o dalekich podróżach. Jednak nawet bogata wyobraźnia nie pozwala jej uciec od bezwzględnych realiów dnia codziennego. Niegdyś w jej domu panowały miłość, radość i spokój. To wszystko się zmieniło po tragicznej śmierci ojca. Rządy objął teraz agresywny ojczym, z lubością pastwiący się nad rodziną. Carrie pragnie uchronić przed atakami Richarda młodszą siostrę, złotowłosą, łagodną Emmę. Wie, że na pomoc matki nie ma co liczyć. Dziewczynki łączy wspólny smutny los i nienawiść do ojczyma. Udręczone do granic wytrzymałości, nieświadomie prowokują serię wydarzeń, które prowadzą do nieuchronnej tragedii... 

Tył książki



Autor: Elizabeth Flock
Tytuł oryginalny: Me & Emma
Język oryginalny: angielski
Tłumacz: Patkowska Alina
Kategoria: Literatura piękna
Gatunek: literatura współczesna zagraniczna
Forma: powieść
Rok pierwszego wydania: 2005
Rok pierwszego wydania polskiego: 2006
Liczba stron: 384



     Książkę wzięłam w bibliotece tylko ze względu na to, że myślałam, że będzie lekka do czytania. Jakże mylne było moje przypuszczenie, gdyż nawet nie przeczytałam opisu książki, który znajdziemy z tyłu na okładce. "Emma i ja" jest moją pierwszą książką tej autorki. Jak uda mi się znaleźć inne pozycje Pani Flock na pewno z chęcią po nie sięgnę :). 
     Powieść opowiada historię dwóch sióstr, których jedynym celem było przetrwać w otaczającym je świecie. Na swój sposób próbowały sobie z nim radzić tworząc swój własny świat. Historia opisana z punktu widzenia ośmioletniej dziewczynki Carrie. I muszę przyznać, że całość daje wiele do myślenia. Występuje zakończenie, którego w ogóle się nie spodziewałam. Zwala ono z nóg. Ostatnie strony powieści równie przerażające jak cała książka. Pozycja nadal wzbudza we mnie skrajne emocje. Czytając w niektórych momentach czułam żal, współczucie wobec tych najmłodszych postaci. Książka porusza na prawdę bardzo ważne tematy, takie jak przemoc wobec dzieci czy dorosłych. 
     Bohaterowie powieści bardzo dobrze nakreśleni. Wszyscy pasują do opisywanej historii nadając jej kształt, który pozostanie na długo w pamięci. Występują postacie, które się kocha albo nienawidzi. Czytając miałam ochotę sama pomóc głównej bohaterce. 
     Jedynie do końca nie podobał mi się język jakim została napisana ta książka. Było w niej wiele powtórzeń oraz styl był dość infantylny. Aczkolwiek, co do stylu to wynika to chyba z faktu, że historia opisywana jest oczami kilkuletniego dziecka. Samo wydanie, które wpadło w moje ręce było przyjemne w odbiorze. Nie było literówek czy innych rażących błędów, które ostatnio notorycznie wyłapuje. Również czcionka odpowiednio dobrana do formatu w którym została wydrukowana oraz nie było rażącego kontrastu pomiędzy literami a kartką co ma dość znaczący wpływ na przyjemność czytania ;).
     Książka "Emma i ja" jest pozycją na prawdę godną uwagi. Porusza w ciekawy sposób ważne kwestie, dające wiele do myślenia. Na pewno nie jest to książka obok której można przejść obojętnie. Jak będę miała możliwość to z chęcią sięgnę po inne pozycje tej autorki :). Mam nadzieję, że się nie zawiodę. 
     Moja ocena: 9/10.

2 komentarze:

  1. Czytałam tę książkę jakiś czas temu i pamiętam, jakim zaskoczeniem było dla mnie zakończenie powieści.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kilka lat temu czytałam tę książkę i pamiętam, że zrobiła na mnie duże wrażenie.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails